Enslingen på Österlen brukar jag kalla honom. Vad gäller det senare håller ju lyckosten till på en av honom ägd gård utanför Kivik, belägen i Sveriges vackraste landsända.
Nog är han ensamvarg, därför beteckningen ensling. Även om han har omgärdats av idel fala fruntimmer. Betydligt yngre än han själv.
Lasse Ekstrand om årskamraten Ulf Lundell.
Hörde jag Mick Jagger? Men enslingen är inte lika
spänstig, om jag förstått hälsoläget rätt, som den till och med några år
äldre rullande stenen. Sjuttiosex, som Lundell blir i november, år
gammal bär han på en åldrad kropp som har börjat tredskas.
I
det känner jag igen mig, och alltför väl. Vi är ju födda samma år. Men
jag varken vill eller behöver påminnas om min gammelmanslekamen.
Det
fysiska förfallet är inget han döljer, han verkar för övrigt inte dölja
något i sin självbespeglande nit. Det kan jag finna sympatiskt. Om det
inte kantrar alltför mycket i narcissistisk, egokär, riktning. Blir
alltför privat. Som att prackas på ett fotoalbum där man själv inte
förekommer.
En
gång har jag faktiskt skrivit om honom. Texten ingick i en samling
manliga författare och konstnärer som jag avhandlade, under temat
"post-moderna".
Syftade
inte på ett samhällstillstånd - det postmoderna - utan på
modersbundenhet och hur sönerna hanterar förlusten av en älskad moder,
mentalt överlever efter (post) hennes bortgång.
Bland
dem Karl-Erik Welin. Jag när en freudianskt färgad teori, apropå Welin,
om sambandet mellan homosexualitet och modersbundenhet. Men det tar jag
en annan gång. Retar förmodligen gallfeber på Jonas Gardell och hans
gelikar.
I essän använde jag termen "barnlik", inte barnslig men barnlik och positivt laddat, satte den på Lundell och mina andra cases. Han tog faktiskt del av mitt porträtt av honom, gav det beröm. Men det är också en annan historia.
Och
att jag presenterade mina skriverier om olyckliga söner på en
feministisk sammandragning på Göteborgs universitet. Ende karl i
lokalerna, fråga mig inte varför. Inte såg kvinnorna glada ut, när de
med vass, genusvetenskaplig blick skärskådade karlsloken.
Som
om jag hamnat totalt fel. Något katten släpat in. Snabbt pyste jag, med
svansen (sic!) mellan benen iväg mot mitt stamhotell Vasa.
Lundells dagboksanteckningar under titeln Vardagar,
befriade från en redaktörs omutliga hand och utgivna oredigerade när
bläcket knappt hunnit torka, om jag inte fått det om bakfoten, har jag
inte läst. Till skillnad från manliga generationskamrater som nästan
bubblat över av entusiasm.
Kanske igenkänning, identifikation? Delad leda? Eller projektion. Så ville de också leva! Lundell som ställföreträdare.
Tolfte volymen nyligen utkommen. I SvD 250520
recenseras den inte i konventionell mening, utan utdrag återges
okommenterade rakt upp och ner. Ett bra grepp. För hur recensera en själ
och ett hjärta som hänger där på en krok? För att travestera
Strindberg. Säkert en av Lundells idoler.
Två
saker slår mig när jag läser utdragen i Svenskan. Dels tvärsäkerheten,
när Lundell ytterst svepande yttrar sig om rysk kultur och litteratur.
Han är starkt negativ mot allt "ryskt". Därmed knallar han i takt med
tidsandans krigshetsande russofobi. Oksanen torde jubla. Välkommen i
fältdragargänget.
Jag
är mycket tveksam mot hans generaliseringar, när han drar Dostojevskij
och andra ryska storheter över en kam, undrar över vad han egentligen
bygger det på. Läsefrukter? Wikipedia? Hörsägen?
För
det andra. Nivån på hans betraktelser, "analyser" kan de definitivt
inte kallas, befinner sig på en osnuten tonårings. Svordomar är legio,
när ordvalet tryter. Ett språkbruk tillhörande en som pratar först,
tänker sedan. Hasplar ur sig något obearbetat och osmält.
Man
rycker till, kanske skrattar förtjust eller generat över tilltaget. Men
det fungerar inte som inledning till ett samtal, ett meningsutbyte. Det
är väl heller inte idén bakom den offentliggjorda svadan.
Lundells, hans personal branding som
företagsekonomerna säger, vill vara en bitvarg i och mot den ruttna
tiden, en kompromisslös kultur- och samhällskritiker som ilsket tar
bladet från munnen. Utan att opportunt snegla åt något håll. Lundells
eremitvärld är hans och ingen annans.
Men förmår han inte gestalta det bättre än vad exemplen i SvD in extenso
förmedlar,
blir det tvärt emot. Och faller platt mot den skånska myllan. Hans
vardagar är samhällsbevarande. Praktiserande uthärdandets konst. Om än
på den vackraste platsen i detta land. Långt från massgraven Gaza.
Lasse Ekstrand
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Bara signerade inlägg tas in.