tag:blogger.com,1999:blog-7672097947131119074.post4727994394902105222..comments2024-03-21T13:56:47.886+01:00Comments on 8 dagar: Censur i sociala media nu helt OK?stefan lindgrenhttp://www.blogger.com/profile/01995508679413631822noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-7672097947131119074.post-66866302036413540612017-11-01T21:26:11.822+01:002017-11-01T21:26:11.822+01:00Med anledning av västerländska ”oberoende” mediers...Med anledning av västerländska ”oberoende” mediers lyhördhet för USA:s tankevärld.<br />Varje politisk invändning eller kommentar som inte är i samklang med det som förmedlas av västvärldens ”oberoende” till största delen liberala-konservativa medier ses av dessa med båda fasa och oro och måste i första hand selekteras, vinklas eller omtolkas och om inte det går i andra hand tonas ner, inte rapporteras eller bli till något såsom ”hela folkets statskontrollerade SVT" brukar uttrycka det: "Detta har inget nyhetsvärde".<br />Nyheter har med andra ord blivit varor som ska ”säljas” eller ännu bättre ”säljas in”.<br />År 1977 utkom i Sverige boken ” Konsten att sälja en ideologi” med underrubriken ”Om USA:s dominans av de internationella massmedierna” där författaren Herbert I Schiller (USA) bland mycket annat berättar och granskar Förenta Staternas Informationsbyrås verksamhet (USIA) en verksamhet som såg dagen ljus redan 1953.<br />Han hänvisar till presidentuttalande (1963) i vilket det står om byråns uppgift ” USIA ska medverka till att uppnå Förenta Staternas målsättningar genom att … påverka den allmänna opinionen i andra länder.” <br />Herbert I Schiller citerar den amerikanske medieförfattaren Alan Wells som också publicerat böcker i ämnet.<br />”Utlänningar hävdar ofta att USIA är ett propagandaorgan för den amerikanska staten. Det är precis vad den är avsedd att vara och som sådan har den varit riktigt framgångsrik.” Vidare en tidigare chef på USIA har uttryckt sig så här. ”Jag kan stolt meddela att de utställningar, radio och TV sändningar, filmer, böcker, broschyrer och tidskrifter som USA:s Informationsbyrå producerat av yrkesfolk nu betraktas som mönster i övertalningens konst och hantverk.” <br />Detta uttalades alltså redan på 1960-talet. Idag skriver år 2017.<br />År 1999 omorganiserades USIA och kallas numera Broadcasting Board of Governors (BBG) med en helt ny agenda hör bara: ”Vårt uppdrag är att informera, engagera och förena människor över hela världen till stöd för frihet och demokrati.” <br /><br />Låter nästan lika fint som SVT:s Sändningsavtal med Staten d.v.s med dig och mig. <br /><br />Här några andra läsvärda böcker i samma ärende, mer aktuella än tidigare:<br />All makt åt medierna (Robert W McChesney) 1999.<br />Hybris USA:s strävan efter global dominans (Noam Chomsky) 2003<br />Tommy Frost<br />Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/10287073081202440663noreply@blogger.com