En ung revolutionär nyss hemkommen från Indien skickar
mig en smula gåtfullt en fotostatkopia som jag med viss
möda lyckas fastställa kommer ur "Vad bör göras?" Inte 
eller ett betydande flertal av de lokala kommittéerna, de 
lokala grupperna och cirklarna aktivt toge sig an den 
gemensamma saken, så skulle vi under den allra närmaste 
framtiden kunna utge en veckotidning, som regelbundet 
sprides i tiotusentals exemplar över hela Ryssland.
Denna tidning skulle bli en liten del av den väldiga blåsbälg,
som kommer varje gnista av klasskampen eller av folkets 
förbittring att flamma upp till en allmän brand. Omkring denna,
i och för sig ännu mycket oskyldiga och inte alls stora, 
men regelbundna och i ordets fulla betydelse allmänna 
sak skulle man systematiskt kunna samla och skola en 
stående här av prövade kämpar. På byggnadsställningarna
för denna allmänna organisatoriska byggnad skulle det snart 
bland våra revolutionärer resa sig socialdemokratiska 
Sjeljabovar, bland våra arbetare ryska Bebelar, som 
skulle ställa sig i spetsen för den mobiliserade armén 
och resa hela folket till räfst med Rysslands skam och förbannelse.
Det är det man måste drömma om!
Det är det man måste drömma om!
»Man måste drömma»! Jag skrev dessa ord och blev förskräckt.
Jag föreställde mig att jag sitter på »samlingskongressen» 
och mitt emot mig sitter Rabotjeje Djelos redaktörer 
och medarbetare. Och nu reser sig kamrat Martynov och 
vänder sig hotande mot mig: »Tillåt mig fråga, om den autonoma 
redaktionen ännu har rätt att drömma utan att först ha frågat 
partikommittéerna?» Och efter honom reser sig kamrat Kritjevskij 
och fortsätter ännu mera hotande (i det han filosofiskt fördjupar
kamrat Martynov, som för länge sedan fördjupade kamrat Plechanov): 
»Jag går längre. Jag frågar om en marxist över huvud har rätt att  drömma,
om han inte glömmer att mänskligheten enligt Marx alltid ställer 
sig uppgifter som den kan förverkliga, och att taktiken är en 
tillväxtprocess för uppgifterna, vilka växer tillsammans med  partiet?»
Vid blotta tanken på dessa hotande frågor går det kalla
Vid blotta tanken på dessa hotande frågor går det kalla
kårar längs ryggen på mig och min enda tanke är, var jag skall 
kunna gömma mig. Jag skall försöka gömma mig bakom Pisarev:
'Det finns många slags oöverensstämmelser — skrev Pisarev med
anledning av frågan om oöverensstämmelsen mellan dröm och verklighet.— Min dröm kan gå förbi händelsernas naturliga förlopp ellerden kan slå in på fullständigt andra vägar, vägar som händelsernas
naturliga förlopp aldrig kan gå, I det första fallet är drömmen inte farlig;den kan t. o. m. stödja och stärka den arbetande människans energi...I sådana drömmar är det ingenting som skadar eller förlamar arbetskraften.Det är t. o. m. alldeles tvärtom. Om en människa alls inte harnågon förmåga att drömma på detta sätt, om hon inte nu och dåkunde ila i förväg och i sin fantasi se en enhetlig och fulländadbild av det verk, som endast börjar utformas under hennes händer,så kan jag absolut inte föreställa mig vilken drivkraft som skulletvinga människan att gripa sig an rned omfattande och tröttande arbetenpå konstens, vetenskapens och det praktiska livets områdenoch föra dem till slut...Oöverensstämmelsen mellan dröm och verklighet gör ingen skada,bara den drömmande allvarligt tror på sin dröm, om han uppmärksamtiakttar livet, jämför sina iakttagelser med sina luftslott och överhuvudarbetar samvetsgrant på att förverkliga sin fantasi. Om det bara finnesen eller annan beröringspunkt mellan drömmen och livet, så är allt i sin ordning."
(D. J. Pisarev: »Det omogna tänkandets misstag».)
Av den sortens drömmar har vi tyvärr alltför litet i vår rörelse, och
skulden härför ligger främst hos representanterna för den legala kritiken  
och den illegala »svanspolitiken», vilka bröstar sig med sin nykterhet,  
med sin »närhet» till det »konkreta».
(V I Lenin: Vad bör göras?)
Bilden är tagen i Chabarovsk av okänd rysk fotograf.
(V I Lenin: Vad bör göras?)
Bilden är tagen i Chabarovsk av okänd rysk fotograf.
 



