![]() |
Här ses Luciano Canfora på väg till domstol för att försvara sig mot ett åtal av Giorgia Meloni, som han kallat "i grunden nazist". Meloni återkallade senare åtalet. Foto: Corriera della Sera. |
Mot detta påstående reser historikern Luciano Canfora åtskilliga invändningar i sin bok Demokratins historia från Aten till EU.
Kaj Odelstål recenserar här boken.
I stället handlar demokratins historia om den ständiga maktkampen mellan styrande och styrda. Författaren bjuder på en historieresa där idéerna om frihet och demokrati bryts mot verklighetens landskap.
Centrala historiska fästpunkter för den europeiska demokratins utveckling är enligt författaren det långa 1800-talet från franska revolutionen 1789 och till och med den ryska revolutionen 1917. Här finns ursprunget till den moderna demokratin, inte minst genom tanken om ”en man en röst”. Allmän och lika rösträtt är grundläggande för att folkmajoriteten ska få inflytande över den verkställda politiken.
Manipulerad rösträtt
I själva verket har de makthavande alltid
manipulerat rösträtten. Canfora beskriver flera av de metoder som kommit till
användning. Hit hör olika rösträttsstreck, t.ex. krav på en viss förmögenhet
eller inkomst. (I Sverige idag torgförs för övrigt förslag om att begränsa
rösträtten för icke svenska medborgare i kommun- och regionval.).
Andra knep
har varit (och är) att fiffla med valkretsindelning (gerrymandering) för att begränsa
vissa socioekonomiska och etniska gruppers möjligheter till inflytande och istället
gynna starkare grupper. Att dessutom kombinera en styrd valkretsindelning med
enmansvalkretsar kan garantera maktinnehavet för ett parti som representerar över-
och medelklassen. Canfora exemplifierar detta med att beskriva hur valsystemen
fungerar i Storbritannien och Frankrike.
Men proportionella valsystem är inte nödvändigtvis bättre och mer demokratiska. Spärregler som hindrar småpartier att bli representerade i parlamentet finns t.ex. i Sverige och Tyskland. Canfora delar uppfattningen att majoritetsstyre är bra, men minoriteters olika uppfattningar måste också kunna påverka skeendet. Författaren påpekar att förhandlingar och kompromisser är centrala beståndsdelar för en vital demokrati, eftersom människor blir aktiva och bidrar till den politiska processens dynamik.
"Demokratisk" kolonialism?
I ett demokratiskt samhälle borde det vara
en självklarhet att få leva i frihet. Men oinskränkt frihet är inte en
verklighet för alla människor. Canfora ger ett påtagligt, historiskt exempel på
detta: slaveriet som den engelska och den franska eliten tjänade förmögenheter
på och upprätthöll ända in i början av 1800-talet. (De rikedomar som den
europeiska överklassen tillskansat sig i tredje världens länder genererar än
idag överflöd hos åtskilliga familjer.)
Canfora framhåller även att den
europeiska kolonialismen gör att länder i Afrika, Asien och Latinamerika
fortfarande lever i samhällen som uppvisar brist på demokrati och ett
någorlunda anständigt fördelat välstånd.
Att demokrati och liberalism är varandras
förutsättningar är en tämligen vedertagen uppfattning. Men när Canfora
analyserar liberalismens tankegods betonar han att ideologin inte enbart
handlar om om politisk frihet för individen och medborgarna. Den är även en idé
om att forma ekonomiska strukturer. En fri marknad med ytterst få inskränkningar
var ett idealtillstånd för 1800-talets Manchesterliberaler, och samma
förhållningssätt har dagens nyliberaler.
Missad efterkrigschans
Kännetecknande för den fria och
oreglerade marknaden är att de starka fattar beslut som är fördelaktiga för dem
själva och de svaga tvingas följa den utstakade vägen. Canfora hävdar att
ojämlikhet och klassklyftor leder till att marknadskrafterna gröper ur
välfärden och att stora grupper därmed aldrig kan bli en del av en levande
demokratisk utveckling.
Ett mycket läsvärt kapitel i Canforas bok
är: ”Demokratier, progressiva demokratier, folkdemokratier.” Hans
analyser i detta kapitel är mycket intressanta. Demokrati, frihet och
liberalism sätts under författarens noggrant granskande marxistiska lupp. Han
tar avstamp i Oktoberrevolutionen och går vidare över andra världskriget och in
i kalla kriget och dess slut.
Utgångspunkten är att de progressiva krafter som
till att börja med hade stort genomslag så småningom tvingas tillbaka. Gamla
”sanningar” omvärderas, och författarens underifrånperspektiv ger nya
tolkningar av vad som skedde.
Under mellankrigstiden såg ett flertal europeiska länder sin bräckliga demokrati utmanas av fascistiska rörelser och ett motstånd växte fram. I Frankrike bildades breda folkfrontsregeringar inte bara för att bedriva antifascistisk kamp utan också för att genomföra sociala reformer som gynnade det breda folkflertalet. Denna europeiska reformutveckling kom helt av sig när fascismen segrade i Italien och nazismen i Tyskland och när andra världskriget bröt ut.
Berättigad kritik av vänstern
Under samma tidsepok började en intensiv
politisk kamp i den unga arbetarstaten, Sovjetunionen. En forcerad
industrialisering inleddes för att bryta landets efterblivenhet. Canfora
beskriver och förklarar hur socialismen byggdes i ett land för att garantera
nationens överlevnad.
Efter kriget skulle en uppdämd våg av
välfärdsreformer genomföras i Europa, inte bara i den västra delen utan även i
den östra. Rötterna till denna sociala utveckling finner Canfora i den
anti-fascistiska kampen under kriget. Det är arbetarrörelsens partier (och även
kristdemokratiska) som driver fram detta reformarbete.
Men under 1980-talet
står nyliberalismen på den politiska dagordningen i västra Europa, och med
slagord om marknadslösningar och privatiseringar rullas välfärden så sakteliga
tillbaka i många europeiska länder. I den östra delen av Europa hade
folkdemokratierna till en början viss framgång med sociala reformer och
inflytande för folkflertalet, konstaterar Canfora. Dock utvecklades inte
folkdemokratierna i Östeuropa utan förstelnade för att sedermera avvecklas
under 1990-talet.
Canforas analyser går ofta på tvärs mot
vedertagna åsikter. Ett exempel är synen på Molotov-Ribbentrop-pakten som
undertecknades i slutet av augusti 1939. I en resolution från 2019 slog
Europaparlamentet slagit fast att pakten ”… banade väg för andra världskrigets
utbrott”, och detta är numera alltså den påbjudna versionen.
Men så enkelt är
det inte enligt Canfora. Han utgår från ett brett källmaterial och sätter in
denna non-aggressionspakt i ett historiskt sammanhang där Sovjetunionen ville
skydda sin säkerhet och överlevnad inför fientliga hot.
Demokratins historia är en bok i upplysningens och franska revolutionens anda. Den rymmer inte bara kritik av de gängse uppfattningarna utan författaren kommer också med skarpt och berättigat klander av vänsteruppfattningar och tolkningar. Kunskap och fritt tänkande måste härledas ur materiella villkor och i ett historieperspektiv. Etablerade sanningar kan och ska granskas på nytt. Det är detta synsätt som Canforas bok om demokratins historia i Europa vilar på och gör den så tankeväckande och viktig.
Kaj Odelstål
pensionerad gymnasielärare, Fagersta
Om författaren och bokserien
Luciano Canfora (född 1942) professor,
filolog, undervisar i klassisk filologi vid universitetet i Bari i Italien. Han
ger ut den ledande italienska historietidskriften Quaderni di Storia. Bland hans många böcker märks en om det
förlorade biblioteket i Alexandria, som översatts till 17 språk, och en
biografi om Julius Caesar.
Canforas bok är historiefilosofisk med
aspekter över tid. Den är en av ett tjugotal i bokserien The Making of
Europe. Ansvarig och redaktör för projektet är den legendariske franske
medeltidshistorikern Jacques Le Goff (som avled 2014). Projektets
författarskara utgörs av européer med olika specialistkunskaper om vår
världsdels historia och sociala liv. Demokratins
historia från Aten till EU är den enda bok av Luciano Canfora som finns i
svensk översättning, utgiven av bokförlaget Gerundium.
Inga kommentarer :
Skicka en kommentar
Bara signerade inlägg tas in.