Ulf Olsson är inte bara flitigt förekommande kritiker på Expressens kultursida, tillika professor emeritus i ämnet litteraturvetenskap (förr hette det litteraturhistoria).
Lasse Ekstrand synar sagde Olsson.
Professorsrollen innebär att han varit inlemmad i en hierarkiskt uppbyggd, statlig organisation, universitetet. Sedan länge genomsyrad av den chefsvänliga ledningsfilosofin "New Public Management". Det skall, i styrningshänseende, lekas privatföretag.Tillhörig denna organisation, uppträdde Olsson välanpassat eller någon gång ”besvärligt”, rent av olydigt? Nå, professor blir man ju inte om man inte följer det akademiska spelets regler. Så är det bara. Medarbetaren måste anamma diskursen, för att använda Michel Foucaults begrepp.
Man
gör sig inte ”omöjlig”, agerar kritiskt, "obstinat" och
ifrågasättande. Då riskerar man inte bara att snuvas på attraktiva tjänster,
utan också att hamna i kylan. Lojalitet belönas, fritänkare gör sig icke besvär.
När
jag tar mig an Ulf Olssons bok ”Olydiga undersåtar. En pamflett”
(Nirstedt/Litteratur 2024) infinner sig med anledning av ämnet nyfiket frågorna
om professorn själv och hans relation till lydnaden och dess antites. Myntets
två sidor.
Olssons
fylliga genomgång av olydnadens ideologer, samt dess utforskare, bjuder inte
den pålästa på något nytt. Från von Kleist via Proudhon och Bakunin till
vår egen Maria Modig. Med tillbakablickar mot Aristoteles och
Dostojevskij.
Två
i en ymnig rad av i sammanhanget vanligtvis citerade namn.
Det
bjuds även på historiska illustrationer, bland dem ludditernas maskinkrossande
som ju egentligen handlade om något annat (ett uppror mot maskinernas ägare och
förtrycket) Medborgarrättsrörelsen i USA. Suffragetterna i England.
Inga
för undertecknad okända exempel dras fram i ljuset.
Inte
sällan kompilerar Olsson. Han beträder ju inte oplöjd mark. Bra i och för sig,
det får man ge honom, att fräscha upp kunskaper som legat i träda. I en positiv
mening är Olssons bok en lathund för den som själv inte orkar bemäktiga sig
idéhistorien.
Det
är ingen handbok. Snarare en ambitiös litteraturgenomgång.
Söker
Olsson, bekvämt tillbakalutad och långt från stridens hetta, projektionsskärmar eller ställföreträdare,
undrar elake Ekstrand efter ett halvt sekel inom högskolevärlden. Sörjer han
det alternativa liv som inte var välanpassat och karriärstyrt?
För
är inte olydnad något som bör praktiseras i första hand? Och inte ett fenomen
som man, professor eller icke, teoretiserar kring? Handlingen är teorins
verifikationskriterium. Och mer än det.
Handlingens propaganda förespråkade de upproriska en gång i USA. Utan handling
ingen olydnad. Ytterst avgör individen vad som är vad. Genom att våga rannsaka
sig själv.
Olsson
nämner ”klimataktivister”. Men jag är osäker på om han anser att deras aktioner
är något annat än det politiska systemet legitimerande och stärkande. Därmed
knappast olydiga i mina ögon.
I Gefle samlas varje fredag ett grånat gäng som vill ”rädda klimatet” under
parollen ”Friday For Future”. Varken poliser eller kommunpolitiker, de
senare med tjänsterum i Stadshuset nära platsen i centrum där "Gretas
gamlingar” demonstrerar, lyfter ett finger.
De
beter sig ju lydigt mot ordningsstadgan, orsakar inga problem. Förmodligen
sökte de och beviljades demonstrationstillstånd.
Nå,
låt gå för att olydnad existerar som ett problem för makten, ”systemet”,
och som den har att hantera, för att inte säga avväpna. Och det kan ske på
olika sätt.
Jag
brukar tänka på lingvisten och samhällsdebattören Noam Chomsky på
prestigefyllda MIT i Boston som genom alla år ventilerat sina ”olydiga”
uppfattningar om det imperialistiska USA.
Jag
ser det som ett exempel på repressiv tolerans. Låt den av staten
avlönade dissidenten hållas, det legitimerar systemet. Får det att framstå som
tillåtande gentemot åsikter och yttringar som kan tyckas fientliga mot det.
Den
”snackande klassen”, fnyser de som läser Ekstra Bladet och röstar på Inger
Støjbergs Danmarksdemokraterne i Danmark. Tja, inte gör den mer än just
”snackar”. Sådana som Göran Greider och de andra återkommande proffstyckarna i
soffprogrammen i svensk tv. Undertecknar ibland ett upprop.
Inte
rubbar de maktens fundament med sin samhällskritik, inte en millimeter.
De kan inte ersätta folkliga protester som tillräckligt omfattande - en
kollektiv olydnad underifrån - skulle ha effekt. Närmast tänker jag på
DCA-avtalet, Sverige blir en lydstat till USA.
Anslutningen
till Nato. Det uteblivna motståndet mot ATP-systemets raserande. Var är det
olydiga folket? Är motstånd och det svenska folket totalt oförenliga? I mina mörka stunder känner jag mig
uppgiven av att leva i "de inställda upprorens tid" (PO Enquists
uttryck).
En
gång hade jag en klipsk student som undrade: ”Hur skriver man olydigt?"
Vad svara? Så fort man börjar att skriva så inrättar man ju sig i en symbolisk
ordning som föregått en, och redan föreligger. Om man inte vill göra sig
obegriplig och icke-kommunikativ.
Typ
en psykotisk, hallucinerande patient på en psykiatrisk avdelning. Det
syntaxuppror som Birger Sjöberg skrev om, gjordes inom ramen för gängse
syntax.
Studenten
inspirerade mig att skriva en text som jag benämnde "Olydnadsparagrafer”
(publicerades i kulturtidskriften Montage). Och jag gjorde det som visiting
professor i Boston, i skuggan av elitens Harvard.
Knappast
en uppror
befrämjande
institution.
Rubriken
”knycktes” av koreografen Christina Caprioli och sattes på en
dansföreställning.
Kanske lättare demonstrera olydnad i dansens rörelser än med bokstävlar?
Överrumplingsmomentet är större.
Jag
önskar att Olsson vågat vara mer personlig, tagit ut svängarna och lämnat den
akademiska akribin. Jag förstår dessutom inte varför han kategoriserar sin
utpräglat akademiska skrift "pamflett”. Jag finner det missvisande.
Inte
uppmanar den, som en pamflett per definition förväntas göra, till olydnad. Typ
Paul Lafargues "Rätten till lättja". (Jodå, Olsson har med Marx svärson i sin
genomgång.)
Men
det var väl heller inte Olssons avsikt att trigga igång oss. Normativ eller uppmanande vill han inte vara.
Han är, som den typiske akademikern, icke öppet ställningstagande. Det som fick
Jan Myrdal att känna förakt för denna yrkeskår, pipor som makten blåser genom.
Implicit
står Olsson på det etablerades sida, explicit skriver han ur dess perspektiv.
Om än fascinerad av de "vanartiga" och oborstade, icke rumsrena.
Makten
kan berömmande klappa honom på huvudet. Ett väl genomfört arbete men politiskt
ofarligt.
Lasse
Ekstrand
Inga kommentarer :
Skicka en kommentar
Bara signerade inlägg tas in.