![]() |
Varför ställdes aldrig frågan om Nato-avtalets grundlagsenlighet? |
Vilken folkrättslig giltighet har Sveriges avtal med Nato och DCA-avtalet om det föreligger en konflikt med gällande svensk grundlag?
Regering och opposition samt det stora flertalet makthavare - och media - anser att dessa avtal är grundlagsenliga. Som försvarsdepartementet uttryckt sakaen så "har det inte ansetts" föreligga någon konflikt med grundlagen. Så länge de håller ihop - och svenska folket sover - fungerar fiktionen.
Nej till Nato-rörelsen har en skyldighet att informera om sakläget.
Strider Nato-anslutningen uppenbart mot grundlagen? Svar: JA
I regeringsformen 10 kap § 6 sägs:
"...kan beslutanderätt som direkt grundar sig på denna regeringsform och som avser meddelande av föreskrifter, användningen av statens tillgångar, rättskipnings- eller förvaltningsuppgifter eller ingående eller uppsägning av internationella överenskommelser eller förpliktelser, i begränsad omfattning överlåtas till en mellanfolklig organisation för fredligt samarbete, till vilken riket är eller ska bli anslutet, eller till en mellanfolklig domstol."
Paragrafen utesluter
möjligheten av Nato-anslutning varför ett sådant beslut skulle krävt en
grundlagsändring. Det har Pentagon och Rosenbad skitit i.
Istället hänvisar man felaktigt till
10
kap § 8:
"Rättskipnings- eller förvaltningsuppgifter som inte direkt grundar sig
på denna regeringsform kan, i andra fall än de som avses i 6 §, genom
beslut av riksdagen överlåtas till en annan stat, till en mellanfolklig
organisation eller till en utländsk eller internationell inrättning eller
samfällighet."
Emellertid grundas försvaret av Sverige på regeringsformens 15 kap:
13 § Regeringen får sätta in rikets försvarsmakt i enlighet
med internationell rätt för att möta ett väpnat angrepp mot riket eller för att
hindra en kränkning av rikets territorium.
Regeringen får uppdra åt försvarsmakten att använda våld i enlighet med internationell rätt för att hindra kränkning av rikets territorium i fred eller under krig mellan främmande stater.
Det som står där är i uppenbar konflikt med Nato-stadgan som innebär att
Sveriges försvar vid ett anfall blir en uppgift för Atlantpakten etc etc.
Påverkar detta
Nato-avtalets och DCA-avtalets folkrättsliga giltighet?
Därmed faller båda avtalen under regler som gäller ogiltiga traktat. (Ian
Brownlie: International Law, 6th ed. s 617 ff).
Av Brownlie framgår det att enligt Wienkonventionen artikel 46 blir ett avtal
ogiltigt om det är "notoriskt" (uppenbart) att det står i strid med
landets interna regler för beslutsfattande.
Men det finns dom (International Law Commission 1951) som menar att även om en
konflikt med ett lands grundlag inte är "uppenbar" så "bestämmer
de konstitutionella begränsningarna giltigheten på det internationella
planet".
Slutligen finns det dom som
menar att ett internationellt avtal hur som helst trumfar inhemsk lag. Men
enligt Brownlie så gäller vid en "uppenbar oriktighet" (manifest
irregularity) som är "objektivt uppenbar" (objectively evident) att
det internationella avtalet träder tillbaka för inhemsk lag.
Stefan Lindgren
Inga kommentarer :
Skicka en kommentar
Bara signerade inlägg tas in.