gerundium

17 januari 2020

Finns sanningen om MH17 och Flight 752 i Pentagon?



Vad vet vi egentligen om flygplanskatastrofen i Donbass 17 juli 2014 då 28 människor omkom?

Kanske är det USA som sitter på de avgörande bevisen. Av någon anledning har satellitbilder från just den 17 juli det året hemligstämplats, medan alla dagar före och efter finns tillgängliga.


Vasilij Prozorov var överstelöjtnant i den ukrainska säkerhetstjänsten till i fjol. Här redovisar han sin syn på händelsen.
Tvetydigheterna och politiseringen av den nederländska MH-17-utredningen som fördömts av Malaysias premiärminister Mohatir Mohamad.

En del västjournalister klumpar ihop MH-17 med nedskjutningen av Ukraine Flight 752 i Iran nyligen. Så skapas enkel propaganda. "Diktatorerna" i Moskva och Teheran "mördar civila" - samma lögner här som där...

Visst finns det gemensamma drag. I båda fallen kan man säga att katastroferna inte hade inträffat om det inte pågått en militär konflikt - i båda fallen ytterst drivna av USA/Nato:s aggressiva expansionism.

I båda fallen saknades beslut om att omdirigera civil flygtrafik från en verklig eller potentiell konfliktzon. I Iran hade 10 civila flyg passerat samma rutt mellan midnatt och klockan sex när nedskjutningen kom, varför flygbolagen hoppades på det bästa.

I båda fallen sitter antagligen USA på mer information än resten av de inblandade - och vägrar släppa den.

Hur kommer det sig att president Trump omedelbart efter flygplanskraschen var så säker på att "något gått fel" på den iranska sidan och att kraschen inte hade tekniska orsaker?

Philip Giraldi skriver i American Herald Tribune (återges här):

Den iranska missiloperatören upplevde enligt uppgift betydande störningar och flygplanets transponder stängdes av och slutade sända flera minuter innan missilerna avfyrades. Det fanns också problem med kommunikationsnätverket för luftförsvarskommandot, som kan ha varit påverkat händelsen.

Den elektroniska störningen från en okänd källa innebar att luftförsvarssystemet sattes på manuell drift och förlitade sig på mänskliga ingripanden för att starta.
Att säga att USA är medansvarigt för katastrofen borde inte svara kontroversiellt. Hade USA inte hotat att slå ut 52 iranska objekt och redan begått krigshandlingar mot Iran (mordet på Soleimani etc) så hade katastrofen aldrig inträffat.

Men om det skulle visa sig att USA dessutom medvetet stört ut det iranska luftvärnets elektroniska kommunikationer borde ansvar utkrävas. Att Iran har ett ansvar är ställt utom fråga, men att USA kommer undan med som vanligt skulle komma undan med olagliga krigshandlingar är perverst.

Stefan Lindgren

1 kommentar :

  1. Både USA och Kiev vet vad som hände med MH 17. Mängder med information döljs, helt ologiskt om "Ryssland" bar skulden.
    När man bland dem som avvisar NATO-utredningen(JIT) finner en general från Luftwaffe, Hermann Hagena, tillsammans med en överste, Bernd Biedermann, robotexpert, då vet man att utredningen är rutten. Tyska toppofficerare skulle givetvis aldrig gå mot sina egna om inte exceptionella samvetsskäl tvingade dem därtill.
    Ställ mot dessa topprofessionella tyska experter JIT:s egen expert, bluffmakaren Elliott Higgins, handelsresande i damunderkläder, expert på Rambofilmer. Att CIA & Co inte ens kan skapa en hyfsad bluffprofil.

    SvaraRadera

Bara signerade inlägg tas in.