FiB

29 september 2021

Yttrandefrihet för alla?

Världsnyheterna före och efter behandling av europeiska myndigheter.

YouTube har tagit bort nyhetsbyrån Russia Todays två kanaler på tyska utan möjlighet att överklaga, uppger Margarita Simonjan, chefredaktör för mediegruppen Rossiya Segodnya och RT.

Samtidigt har rysk TV vunnit en rättegång i Litauen som tvingar myndigheterna att åter tillåta den ryska TV-kanalen RTR-Planeta.

I sin Telegram-kanal betonade Simonjan att enligt mätplattformen Tubular Labs var RT DE den fjärde mest inflytelserika tyskspråkiga mediekanalen, och hade passerad Deutsche Welle och "andra tyska jättar". I juni fick den 21 miljoner visningar.

Detta blev till sist outhärdligt för IT-jätten och bakom den tyska myndighetsutövare.

"Tidigare vägrade Luxemburg att ge oss en sändningslicens, med hänvisning till de påstådda tekniska brister", berättar Simonjan. När innehållet  istället länkades ut via Youtube stängs även den för den ryska nyhetsbyrån, som bygger en allt större del av sina sändningar på material som producerats i väst av västjournalister, men många gånger återspeglar perspektiv som undertrycks i gängse media.

- Detta är ett verkligt mediekrig som förklarats av Tyskland mot Ryssland.

Hon förespråkar att ARD:s och ZDF: s kontor i Ryssland ska stängas och sanktioner införas mot  YouTube.

Situationen med ryska medier i väst har blivit mer och mer komplicerad de senaste åren. I november 2016 antog Europaparlamentet en resolution om behovet av att "motverka" Sputnik och RT.

Det ska tydligen inte ske genom att i fri konkurrens erbjuda publiken bättre västsändningar utan genom att sätta munkavle på ryska media.

Vladimir Putin har konstaterat att respekten för demokratiska principer i det västerländska samhället är på tillbakagång.

Men samtidigt kommer meddelandet att en litauisk domstol har gett det statliga ryska TV-bolaget VGTRK rätt mot en övervakningsmyndighet i Litauen som i februari 2018 stoppade alla sändningar av den ryska kanalen RTR-Planeta.

Det avslöjades att tre ledamöter av sju i den kommission som fattade beslutet hade formella avtalsförbindelser med lokala TV-kanaler. De var alltså jäviga.

De baltiska ländernas myndigheter har upprepade gånger hindrat ryska medias arbete. Trakasserier av ryska medier i de baltiska staterna, konstaterade det ryska ministeriet, "visar tydligt vad demagogiska uttalanden från Vilnius, Riga och Tallinn om anslutning till principerna om demokrati och yttrandefrihet är värda i praktiken."

https://www.warandpeace.ru/ru/news/view/159866/
https://ria.ru/20210928/rt-1752219624.html

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Bara signerade inlägg tas in.