I mitt debattinlägg om Skarpnäck vädrade jag tanken att
  bygga en ekostad i Orhem.
  Då visar det sig att Stockholms stad står i begrepp att
  sälja 2 milj kvm mark i Orhem och därmed ytterligt försvåra
  en bostadsbyggnadsexpansion i den riktningen.
  Vad är det som gör att Orhem "inte är av strategisk vikt för
  staden att behålla hyresobjekten i sin ägo" medan
  Bagisskogen är lika strategiskt viktig att bebygga?
  /Stefan Lindgren
  Se dokumentet:
  Dokument1 1(7)
  2012-02-09
  TJÄNSTEUTLÅTANDE
  DNR 5.3.2-483/2011
  Jennifer von Hofsten
  Utvecklingsavdelningen
  08-508 267 34
    Till Fastighetsnämnden 2012-03-05
  Planutredning, fastighetsbildning och försäljning av delar av fastigheterna  Orhem 1:1 och Orhem 1:3. Inriktningsbeslut
  Förslag till beslut
  1. Fastighetsnämnden uppdrar åt kontoret att påbörja planutredning,  fastighetsbildning och försäljning av delar av fastigheterna Orhem 1:1 och Orhem  1:3.
  Juan Copovi Mena
  Förvaltningschef
  Pontus Werlinder
  Avdelningschef
  Sammanfattning
  Fastighetskontoret äger och förvaltar idag sex stycken hyresobjekt på  fastigheterna Orhem 1:1 och Orhem 1:3 som är föremål för avyttring. De aktuella  objekten kallas Grindstugan, Sjöstugan, Skogsvillan, Fähuset och garaget, Ladan  och Trädgårdsvillan och är belägna på Orhemsvägen invid Drevviken i  Sköndal.
  Kontoret anser att det inte är av strategisk vikt för staden att behålla  hyresobjekten i sin ägo då de varken inrymmer primärkommunala hyresgäster eller  kan anses syfta till kontorets affärsidé vilken är att förvalta fastigheter till  nöje och nytta för Stockholm. Vidare är objekten inte lönsamma och alla utom en  har de senaste åren genererat ett
  2012-02-09
  TJÄNSTEUTLÅTANDE
  DNR 5.3.2-483/2011
  2(7) Dokument1
  underskott. Samtliga objekt står dessutom inför betydande underhålls-  och
  reparationsåtgärder.
  Utlåtande
  Bakgrund
  Enligt kommunfullmäktige ska kontoret förvalta och utveckla fastigheter som  staden
  långsiktigt ska inneha. Staden ska vidare ha en aktiv fastighetsförvaltning  och en öppen
  inställning till fastighetsförsäljningar. Den aktiva förvaltningen innebär  bland annat
  försäljning av fastigheter för att på så sätt uppnå syftet om en mer  effektiv och
  ändamålsenlig förvaltning. Anledningen till att delar av fastigheterna bör  avyttras är att
  hyresobjekten på fastigheterna inte är lönsamma och har de senaste åren  genererat ett
  underskott. De står dessutom inför betydande underhålls- och  reparationsåtgärder. Inget
  av hyresobjekten inrymmer primärkommunal verksamhet utan hyrs uteslutande  av
  privatpersoner. Det ingår inte i kontorets kärnverksamhet att hyra ut  privatbostäder. På
  sikt kommer objektens underhållskostnader att växa och leda till att  kontoret får ett ännu
  större underskott.
  Orhem 1:1 har en yta på ca 1 700 000 kvm och Orhem 1:3 har en yta på 177  200 kvm.
  Hyresobjekten är belägna invid Drevviken i Orhem, Sköndal. Området befinner  sig i
  anslutning till naturreservat. Hyresobjekten är inte klassificerade av  Stadsmuseet men har
  troligtvis ett stort kulturhistoriskt värde. Staden förvärvade    fastigheterna 1913 och 1914
  för att försäkra mark för utvidgning. Området omfattas av generalplan Gpl  5225B från år
  1963.
  På fastigheterna finns följande hyresobjekt som är föremål för  fastighetsbildning och
  eventuell försäljning.
  Orhem 1:1, Grindstugan,
  Enfamiljsvilla om ca 126 kvm bostad och 35 kvm förråd med en tomtarea på ca  1500
  kvm som idag hyrs av en privatperson. Objektet går med förlust och  underhållet är
  eftersatt. Fastighetskontoret föreslår en avstyckning för att bilda en egen  fastighet och
  därefter försäljning.
  2012-02-09
  TJÄNSTEUTLÅTANDE
  DNR 5.3.2-483/2011
  Dokument1 3(7)
  Orhem 1:1 Skogsvillan
  Byggnad på ca 210 kvm och tomtarea på ca 1500 kvm som idag uthyrs till två  privatpersoner. Objektet går med förlust och underhållet är eftersatt.  Fastighetskontoret föreslår en avstyckning för att bilda en egen fastighet och  därefter försäljning.
  Orhem1:3, Trädgårdsvillan (Röda Huset)
  Enfamiljsvilla på 172 kvm och en tomtarea på ca 1500 kvm som idag hyrs av  en privatperson. Objektet går med förlust och underhållet är eftersatt.  Fastighetskontoret föreslår en avstyckning för att bilda en egen fastighet och  därefter försäljning.
  2012-02-09
  TJÄNSTEUTLÅTANDE
  DNR 5.3.2-483/2011
  4(7) Dokument1
  Orhem 1:3, Sjöstugan
  Fritidsbostad om ca 110 kvm med en tomtarea på ca 1700 kvm som idag hyrs av  en privatperson. Objektet går med förlust och underhållet är eftersatt.  Fastighetskontoret föreslår en avstyckning för att bilda en egen fastighet och  därefter försäljning.
  Orhem 1:3, Fähuset och Garaget
  Hyresobjektet består av:
  - Fähuset: byggnad om ca 284 kvm som i dagsläget används som stall för fem  hästar samt förråd.
  2012-02-09
  TJÄNSTEUTLÅTANDE
  DNR 5.3.2-483/2011
  Dokument1 5(7)
  - Garaget: byggnad om ca 92 kvm.
  Objektet går med litet överskott och underhållet är eftersatt.  Fastighetskontoret föreslår en avstyckning för att bilda en egen fastighet och  därefter försäljning.
  Orhem 1:3, Ladan
  Stallbyggnad om ca 650 kvm med boxplatser för ca 20 hästar. Enligt nya  lagstadgade regler för hästhållning uppfyller byggnaden inte myndighetskraven  för stallverksamhet. Det är även osäkert huruvida det finns tillräckligt med  hagmark för att kunna utnyttja stallets fulla kapacitet. Ladan är i dagsläget  tomställd. Underhållet är eftersatt och objektet går med stort minusresultat.  Fastighetskontoret föreslår en avstyckning för att bilda en egen fastighet och  därefter försäljning.
  2012-02-09
  TJÄNSTEUTLÅTANDE
  DNR 5.3.2-483/2011
  6(7) Dokument1
  Mål och syfte
  Syftet med att avyttra delar av Orhem 1:1 och Orhem 1:3 är att objekten på  fastigheterna inte är av strategisk vikt för staden att behålla i sin ägo. En  försäljning av hyresobjekten skulle syfta till ett bättre och mer ändamålsaktigt  utnyttjande av stadens resurser. Kapitalvinsten som uppstår kan användas på ett  resurseffektivare sätt, än om objekten behålls för förvaltning.
  Åtgärder
  Inför försäljningen planerar fastighetskontoret låta genomföra  följande:
  - Antikvarisk utredning av kulturvärdet i området och byggnaderna.
  - Utreda planförhållanden och eventuellt se till att en planändring kommer  till stånd.
  - Paketering av vilka hyresobjekt som ska tillhöra vilken fastighet.
  - Värdering av hyresobjekten.
  - Överlåtelsebesiktning.
  - Miljöinventering.
  - Energideklaration.
  - Uppmätning av byggnadernas areor enligt svensk standard.
  - Genomgång av servitut och övriga belastningar samt rättigheter.
  Ramupphandlad fastighetsmäklare anlitas vid försäljning på öppna  marknaden.
  Tidsplan
  Kontoret kommer att påbörja utredningar under våren 2012. Hela processen  beräknas ta ca 13 år.
  Organisation
  Enligt kontorets transaktionsprocess ansvarar utvecklingsavdelningen på  kontoret för försäljningen.
  Ekonomi
  Grindstugan har de tre senaste åren genererat ett årligt genomsnittligt  resultat om -38 500 kronor och har ett bokfört värde om 899 325 kronor.
  Skogsvillan har de tre senaste åren genererat ett årligt genomsnittligt  resultat om -132 500 kronor och har ett bokfört värde om 1 213 205 kronor.
  Trädgårdsvillan har de tre senaste åren genererat ett årligt genomsnittligt  resultat om
  -125 000 kronor och har ett bokfört värde om 1 098 510kronor.
  Sjövillan har de tre senaste åren genererat ett årligt genomsnittligt  resultat om -117 000 kronor och har ett bokfört värde om 849 954 kronor.
  2012-02-09
  TJÄNSTEUTLÅTANDE
  DNR 5.3.2-483/2011
  Dokument1 7(7)
  Fähuset har de tre senaste åren genererat ett årligt genomsnittligt  resultat om 7 900 kronor och har ett bokfört värde om 330 284 kronor.
  Ladan har de tre senaste åren genererat ett årligt genomsnittligt resultat  om -215 000 kronor och har ett bokfört värde om 643 759 kronor.
  Försäljningsomkostnaderna är beroende av vad de initiala utredningarna  visar men beräknas uppgå till maximalt ca 2 000 000 kronor inräknat utredningar  och intern tid.
  Samråd
  Inför försäljningen kommer kontoret att samråda med berörda förvaltningar.  Eftersom fastigheten inte inrymmer någon primärkommunal verksamhet berörs  närmast exploateringskontoret och stadsbyggnadskontoret.
  Miljökonsekvenser
  En miljöinventering kommer att genomföras för att se om det finns några  miljökonsekvenser att ta hänsyn till.
  Risker
  Kontorets genomlysning av fastigheterna minimerar de eventuella risker som  kan uppstå i samband med aktuell fastighetsaffär.
  Plan för uppföljning
  Ett inriktningsbeslut anger att en försäljningsprocess ska påbörjas och hur  den ska gå till för en viss grupp fastigheter eller för en viss fastighet. Ett  genomförandebeslut godkänner sedan försäljningen. Kontoret avser att återkomma  till Fastighetsnämnden under senast 2014 med förslag till  genomförandebeslut.
  Kontorets analys
  Kontoret anser att en mer ändamålsaktig förvaltning och ett bättre  utnyttjande av stadens resurser kan uppnås genom en försäljning av delar av  fastigheterna Orhem 1:1 och Orhem 1:3. Objekten levererar ett negativt resultat  och inrymmer inte någon primärkommunal verksamhet. Därför anser kontoret att en  försäljning bättre syftar till dels kontorets affärsidé vilken är att förvalta  och utveckla unika fastigheter till nytta och nöje för Stockholm och dels till  kontorets försäljningspolicy vilken innebär att fastigheter som inte är av  strategisk vikt för staden ska avyttras.
  Slut
Nu ska inte hela fastigheterna säljas utan byggnaderna ska avstyckas till egna fastigheter där endast husen med omkringliggande tomt hör. I övrigt rymmer kommunens mark de stora koloniträdgårdsföreningarna som har långa arrendeavtal med kommunen. Odlingslotter tycker jag också fyller en så viktig funktion att Orhem är olämpligt för ny bebyggelse. Dessutom ligger en stor del av Orhem i naturreservat.
SvaraRadera//Johan
Även om inte hela fastigheterna säljs är det en KRIMINELL politik att försämra stadens expansionsmöjligheter på sikt samtidigt som man förlitar sig på en planerat planlös förtätning. Men jag ville INTE ha en Orhemdebatt - det var måhända ett illa valt exempel för storskalig expansion. Det måste förstås finnas andra alternativ till förtätningen, som fortsätter på den progressiva stadsplanering som Stockholm har haft sedan länge och som skiljer Vårat Eken från en massa andra sönderbyggda storstäder i Europa. Vi måste börja med att säga NEJ, sedan syna planeringen - och kräva hållbara långsiktiga planer.
SvaraRaderaStefan Lindgren
(skriv under namn!!!)