19 oktober 2017

Bamse, Skalman och ”maoismen”













Den första serien om Bamse kom 1966 och 1973 kom den första serietidningen. På 80-talet överträffade Bamse till och med  Kalle Anka & Co i såld upplaga per nummer. Åren 1984–1992 låg den årliga snittupplagan på över 200.000 ex./nr. På goda grunder kan man förmoda att ”maoistgenerationens” barn är uppfödda med Bamse som viktig andlig spis.

Vem var han?

Hans idéer har sammanfattats så här:

"Ingen blir snäll av stryk."
"Många små svaga tillsammans kan besegra den starke."
"Det är modigt att våga säga att man är rädd."
"Man ska vara snäll mot dem som är stygga, för de behöver det mest, och då blir de kanske snällare."


I Bamses gäng är det Skalman som står för mycket av det teoretiska arbetet. Han hade breda intressen. Synar vi hans bokhylla kan man finna att mellan ”Lövträd”  och ”Mammutar” står en bok av Mao Tsetung och mellan ”Mammutar” och ”Mozart” står Marx Kapitalet.


Bilden på Skalmans bibliotek 1975 repriserades utan ändring i Bamse 4/1985.

Skalman var ett med sin tid!

Bamse är koncipierad på Sicilien, men 1981 fick socialdemokraten Rune Andréasson en viktig impuls genom en Kinaresa:

Han skrev i brevspalten i  Bamse 9/1982:

Helena skriver också att en del retas genom att kalla henne "kines". Det är visserligen dumt och fånigt att retas, men sedan jag var i Kina förra året tycker jag nästan att det skulle vara smickrande att bli kallad ”kines”, för jag tror aldrig att jag har mött så många vänliga och hjälpsamma människor som i Kina.

Bamse som hann med att protestera mot både USA:s Vietnamkrig och Sovjets invasion av Tjeckoslovakien stod självklart på de förtryckta nationernas sida.

I nr 4/1983 gjorde även Bamse en Kinaresa för att rädda utrotningshotade pandor och försökte först boka en resa via Svensk-Kinesiskas Resebyrå. Eftersom allt är fullbokat måste Bamse åka till Kina med Skalmans luftballong istället.

I "Bamses skola" som följde på själva äventyret, berättade Rune:

I Beijing finns världens största torg – Tien An Men. Den himmelska fridens torg. Där samlades den 1 oktober 1949 miljoner människor för att höra Mao Zedong utropa Folkrepubliken Kina. Landet var befriat från de krigsherrar, affärsmän och utlänningar som tidigare styrde. Före denna befrielse svalt vissa år många miljoner människor ihjäl. Efter 1949 har man delat på maten mer rättvist och ingen svälter. Det är en av 1900-talets viktigaste händelser – var fjärde människa på jorden är ju kines.

Det var en beskrivning som inte väckte några reaktioner på den tiden. Idag skulle sådana uttalanden stämplas som farlig folkmordspropaganda på ledarsidorna eller i någon artikel av professor Dick Harrison.

Kort före Bamses Kinaresa sa Rune Andréasson till tidningen  Arbetet (2 december 1983):

"Bamse är inte socialdemokrat som jag, men han är medveten om de viktiga frågorna i världen".

Kinasympatin var uttryck för en normal och anständig vidsynthet. Man ska ju inte glömma att Bamseideologen Skalman hade mycket bred bildning och var långt ifrån någon propagandist.

I en annan bild från hans bibliotek finner vi bl.a. HC Andersen, Tjechov, Aischylos, Sofokles, Euripides, Tjärdalen (Sara Lidman), Aniara, Shakespeare, Strindberg, Ibsen, Kepler, J Gardell, Landet som icke är (Edith Södergran), Darwin, Principia (Newton), H Schjerfbeck, Chardin, Daumier, Turner, Vermeer, T Segerstedt, Chaplin, P A Milne, Aisopos, Lafontaine, Asbjörnsen och Moe i hans hyllor. I en särskild soptunna har han dumpat gammal skrock som Nostradamus och Uri Geller.

Jag arbetade på KFML/SKP:s tidning Gnistan under större delen av 70-talet och när Rune Andréasson ombads att medarbeta släppte han snällt till ett antal barnkorsord som publicerades 1974–1975. I korsordet i Gnistan 16/1975 fanns även Bamse med.

Men Andréasson var lika snäll mot alla som var snälla. Kort före sin död 1998 lät han Bamse bära en av Miljöpartiets knappar.

1998 kommenterade han i en SVT-intervju anklagelser om att Bamse var kommunist, som kommit upp från bl.a. Moderata studentförbundet.

Andréasson hänvisade han till Lukasevangeliets beskrivning av den första kristna församlingen där alla delade lika på allt. På det sättet, förklarade han, "är Bamses lilla värld också kommunistisk. Men jag känner inte till några andra riktigt kommunistiska världar mer än de två. Sen har man ju bara missbrukat ordet." (Rapport lunch, SVT1, 9 januari 1998.)

I "Rapport morgon" 20 augusti 1998 fick Rune Andréasson på telefon kommentera anklagelser från en moderat ledarskribent att Bamse hyllade ”folkmördaren” Mao:

Jag vill bara säga nånting litet om det där han säger om Mao Zedong., Det är ett stort uppslag om Kina och där står på tre och en halv procent av den sidan att han 1949 förklarade Folkrepubliken Kina. Och det var ju faktiskt så att dessförinnan så stod det i parker i Kina att ’Hundar och kineser äger inte tillträde’, precis som det var i Sydafrika – och jag är inte någon vän av apartheid heller.

Inför riksdagsvalet 1998 uttalade sig Rune Andréasson i Göteborgs-Posten :

”Bamse lever i ett samhälle där alla är solidariska mot varandra. Ett kommunistiskt samhälle i ordens rätta bemärkelse. Ett samhälle som aldrig funnits i verkligheten … Men visst går det att kalla Bamse röd.” (17 september 1998).

Rune Andréasson slutade skriva manus till Bamse när han blev folkpensionär 1990. Gradvis togs tidningen över av andra och hamnade slutligen i Egmontkoncernens klor.

När Kinanumret repriserades i nr 15/2004, efter Andréassons död, var hans uttalanden om Mao och Kinas befrielse borta.

Runt om i vindskontor och sommarstugor finns dock stora mängder av den ursprunglige Bamse bevarade liksom mormor och morfars tummade ”Citat ur ordförande Maos verk” och i bästa fall något band av Valda verk.

Är det förresten nån som har ett exemplar av Maos Valda verk del 5 att sälja? Skriv mig i så fall.

Stefan Lindgren

2 kommentarer :

  1. "Men Andréasson var lika snäll mot alla som var snälla. Kort före sin död 1998 lät han Bamse bära en av Miljöpartiets knappar."

    Menar du att MP tillhör de "snälla"?

    SvaraRadera

Bara signerade inlägg tas in.