10 september 2014

Vem ljuger om Ukraina?

Stupad för Kiev. Landet har förlorat fler soldater i inbördeskriget
än under hela Afghanistankriget.


















Ingemar Nevéus på Dagens Nyheter är en snäll kille. Men han har ett tufft
jobb, att i alla lägen föra Kievs talan och svärta ned Moskva.

I dagens DN påstår han att det finns implikationer av haverirapporten om
MH17 som binder Ryssland, varav den tyngsta att BBC har hittat tre människor
som sett BUK-missiler avfyras av män med "rysk accent".



Men snälla nån – det finns satellitbilder som visar att ukrainska
krigsmakten hade BUK-komplex på platsen, uppskjutningskomplex som flyttades
kort efter kraschen. Det finns inga bevis för att självförsvarsstyrkorna
hade BUK-komplex.

Och vad är "rysk accent". Ryssar i Ukraina talar ryska, oftast utan
urskiljbar accent, ibland med den sydliga uppmjukning som gör "g" till "h" –
men den skiljer inte Rostov na Donu från Donetsk. "Beviset" är således ett
påhitt.

Sedan säger Nevéus att den ukrainska flygledningen varit så omtänksam att
den bett MH17 att gå upp på en högre höjd. Sanningen är att de beordrat
planet än upp, än ner, än hit, än dit, på ett för amatören gåtfullt sätt som
bara experter torde kunna uttolka.
Dnepropetrovsk bad planet att gå upp till FL350 (35 000 fot) på grund av ett
annat Boeingplan närmade sig bakifrån. Men det var tydligen omöjligt så
planet stannade på MH17:s begäran FL330. När besättningen bad att få gå upp
till FL340 ombads de av av Dnepropetrovsk att stanna på FL330 ett tag. Tjugo
minuter senare kraschade planet - och en oundviklig slutsats är att det var för
låg höjd att flyga på över en stridszon.

Analysen av den ukrainska flygledningens agerande måste naturligtvis sättas
samman med de de militär flygaktiviteterna i samma område innan man kan dra
några slutsatser. Man kan inte utgå från att Ukraina talar sanning och att
allt ryssarna säger är lögn.

Pentagon och Kiev ljuger beträffande en påstådd rysk markinvasion i öster.
Läs exempelvis vad amerikanske underrättelseveteraner kommit fram till här.


Kiev har bevisligen ljugit om krypskyttarna på Majdan.

Eftersom tyska ARD har förbjudit fortsatt visning av inslaget kan man läsa
en utstrift på engelska här.

Kiev har ljugit om Odessabranden.

Kiev ljög löjeväckande om att dödsoffren i centrala Lugansk 2 juni 2014 inte
orsakades av en flygattack.

Kiev ljuger om att sina luftvärnsmissiler på den plats och den tidpunkt där
MH17 kraschade.

Kiev ljög om att deras trupper var i strid med ryska förband .

Kiev ljög om sina framgångar på slagfältet. Enligt expresident Kutjma har
Ukraina förlorat fler soldater än under hela Afghanistankriget.


Kiev ljög och förnekade den humanitära krisen i öst.

Kiev ljuger fortfarande om att det strider mot ryska förband.

Stefan Lindgren


PS.  Avnittet ur haveriutredningen som behandlar flyghöjden lyder så här i original:



"According to the flight plan, flight MH17 would initially fly at Flight  Level 330 (FL330)5 above Ukraine until the waypoint PEKIT, which is on the  Flight Information Region (FIR) boundary between Kiev FIR (UKBV) and  Dnipropetrovs'k FIR (UKDV). From waypoint PEKIT the flight plan indicates  FL350 for the remaining part over Ukraine. 

According to ATC data, at 12.53 hrs the aircraft was flying within the  Dnipropetrovs'k FIR, Control Sector 2, at FL330, controlled by Dnipro  Control. At that time, Dnipro Control asked whether MH17 was able to climb  to FL350 in accordance with the flight plan of MH17 and also to clear a  potential separation conflict with other traffic in the area, another Boeing  111 flying at FL330 and approaching from behind.

The crew replied they were unable to comply and requested to maintain at  FL330. This was agreed by Dnipro Control. As an alternative to solve the  separation conflict, the other traffic climbed to FL350. According to ATC  data, at 13.00 hrs the crew of flight MH17 requested to divert the track 20  NM to the left, due to weather. This also was agreed by Dnipro Control,  after which the crew requested whether FL340 was available. Dnipro control  informed MH17 that FL340 was not available at that moment and instructed the  flight to maintain FL330 for a while. At 13.07 hrs the flight was  transferred to Dnipropetrovs'k CTA 4, also with call sign Dnipro Control. 

At 13.19:53 hrs, radar data showed that the aircraft was 3.6 NM north of  centreline of airway L980 having deviated left of track, when Dnipro Control  directed the crew to alter their route directly to waypoint RND due to other  traffic. The crew acknowledged at 13.19:56 hrs. At 13.20:00 hrs, Dnipro  Control transmitted an onward ATC clearance to proceed direct to TIKNA after  RND, no acknowledgement was received."   
 



4 kommentarer :

  1. Kan du kvantifiera bildtexten? När jag går på krigsmuseet i Kiev med ukrainska vänner brukar de påpeka att Kreml gärna skicka ukrainare till Afghanistan. Sovjet förlorade 15000 döda under tio år i Afghanistan. Har du statistik över hur många som kom från Ukraina.

    15000 döda på tio år var f ö lika många som Röda armén förlorade på en timme vid Kursk 1943.

    SvaraRadera
  2. Svårt att veta exakt vad Kutjma menade. Den mest rimliga tolkningen är att han menade att dödsoffren i inbördeskriget är fler än Ukrainas förluster under Afghanistankriget som var 2 440 personer (av de totalt 15 000 som Sovjetunionen förlorade). Det skulle i så fall vara Kievs militära förluster i inbördeskriget. Men räknar man med alla offer för inbördeskriget, inkl. civila, är förstås siffrorna mycket högre.

    SvaraRadera
  3. Stefan du berör inte de uppgifter som cirkulerat om observationer av Ukrainskt jaktflyg och bilderna på vrakdelar som antyder att flygplanskroppen penetrerats utifrån av "multiple" föremål med hög energi.

    Den slutsats som dragits av detta är att planet skjutits ner av jaktflygs kulspruta(automatkanon). Vilket också stöds av observationer om att MH17 inte började brinna då det träffats och störtade till marken vilket är det normala vid användande av robotvapen.

    Har det visat sigh att dessa uppgifter inte håller, eller finns andra anledningar varför du inte tagit med dem i denna artikel.

    SvaraRadera
  4. Skriv under med namn! SU25 är ett attackplan för anfall mot marken. det går långsammare än Boeing 777 och sägs inte kunna gå så högt. Men jag tror inte att det alternativet har avskrivits i den fortsatta utredningen.

    SvaraRadera

Bara signerade inlägg tas in.