23 september 2015

VW-skandalen

Bevakningen av den s k VW-skandalen är häpnadsväckande. Inte en enda motorreporter antyder att detta inte är en märkesskandal utan en systemskandal.

Alla som nån gång övervägt att köpa en bil vet att tillverkarens redovisade prestanda är en sak, verkligheten en helt annan.

Att VW "fuskat" med ett dataprogram är tydligen bevisat. Men vad vet vi om de andra?
60 procent av personbilarna som säljs nya i Sverige är dieseldrivna – men samtidigt kräver många städer i Europa att de ska förbjudas på grund av NOx-utsläppen.

En studie från lobbyorganisationen The International Council on Clean Transportation (ICCT) från 2014 visar att utsläppen är betydligt högre än tillverkarna utlovat. Av 15 testade dieselbilar , varav tolv var certifierade enligt senaste Euro6-normen och tre enligt den motsvarande USA-normen, var det bara en (osagt vilken) som höll vad den lovade. Resten ljög.

I genomsnitt ljög de 20-30 p0rocent. Den värsta lögnarbilen släppte ut 25 gånger så mycket som tillverkaren sa.


Vad varje bilköpare vet är att bränsleförbrukningen är en helt annan än reklamen säger.

Siffrorna visar att det snarare är regel än undantag att bilarna drar 20-30 procent mer än vad som uppges av tillverkarna.

I extremfallen ligger förbrukningen omkring 50 procent över den uppgivna, skriver teknikens värld.

Allra värst är nya Ford Mondeo TDCi 150, Mercedes C 220 BlueTec samt Renault Clio TCe 90 som drar 56, 57  respektive otroliga 78 procent mer än vad som anges i faktabladet.

Just Ford Mondeo och Mercedes C-klass var förra årets största viktfuskare.


Mondeon var 279 kilo tyngre än i registreringsbeviset och Mercedesen 245 kg tyngre.


Kort sagt: lita aldrig på en biltillverkare! Och se på det som nu pågår som utslag av ett handelskrig Europa - USA. USA har skickligt golvat Europas bilindustri för en tid och kan komma undan med att sälja ännu mer av världens mest bränsleslukande åbäken.


Själv kör jag kinesiskt, dvs. Volvo och tankar uteslutande finska matrester, dvs. E85 från Jet.


Stefan Lindgren


1 kommentar :

  1. Det är klart att alla rättskaffens människor måste reagera på fusket, men vi ska ha klart för oss att det som nu ”avslöjats” handlar om något helt annat. Men de lata medierna, med egentligen samma uppdragsgivare, bara kollar under gatulampans sken, aldrig där ute i mörkret.

    Konkurrenseliminering på den ”fria” marknaden handlar det om! Är det oenighet om Rysslandspolitiken som ligger under eller räcker det om VW lägger lite mer produktion i USA i stället för i Mexiko?

    För att förstå kan vi gå tillbaka till ”upptäckten” i USA av skenande Toyotabromsar. Toyota var på väg att stänga en fabrik i Kalifornien. Det var då bromsproblemen uppdagades! Men Toyota hajade vinken, gav fabriken man tänkt stänga till Tesla – av alla – och vips var bromsproblemen puts väck!

    Vi kan också påminna oss bilSAAB-krisen. SAAB:s ägare GM förstatligades. Både GM och Chrysler startade om med nya friska, federala medel och kunde köra för fullt igen, bl. a. med tillverkning idag av det som var SAAB 9-5. Medan Trollhättan idag får ägna sig åt Bert-industri.

    Skulderna i gamla GM fick naturligtvis ligga kvar i de gamla bolagen. Via det förstatligade GM stoppades all vidareförsäljning av Trollhätte-SAAB och för säkerhets skull hävdades att ryska maffiapengar var ute efter SAAB, med hjälp av en ung lettisk nationalbankschef som tidigare arbetat för GM. Resten har svenska skattemyndigheter fixat!

    SvaraRadera

Bara signerade inlägg tas in.