SVT-serien Berlin Babylon innehåller många referenser till tysk mellankrigshistoria. Det är inte svårt att bakom "Nyssen" ana storföretagsfamiljen Thyssen och bakom Horst Kessler den nazistiska martyren Horst Wessel - besjungen i partisången "Horst Wessel-Lied".
Den här essän av Bertolt Brecht från 1935 - översatt av Lars Bjurman i Ord & Bild nr 1-2 1972 -kastar ljus över fallet Horst Wessel.
Bertolt Brecht
LEGENDEN OM HORST WESSEL
Den 11 april 1935 avrättades i Berlin-Plötzensee kommunisterna
Sally Epstein
och Hans Ziegler på grund av
påstådd delaktighet i mordet på Horst Wessel.
På jakt efter en hjälte som kunde fylla kravet att man genast skulle komma att
tänka på honom när man tänkte på rörelsen och på rörelsen när man tänkte på
honom, har den nationalsocialistiska rörelsen, säkert efter moget övervägande,
bestämt sig för en hallick.
Det gick naturligtvis inte så till att man frågade sig: — Var ska vi få tag i
en hallick? Frågan man ställde var: — Vem är talför, attraktiv, okunnig och
brutal? Och då dök sutenören upp.
Att bäraren av alla dessa användbara egenskaper visade sig vara hallick gjorde
honom i själva verket svårare att använda. Sutenörens yrke aktas inte högt. Han
är företagaren bland storstädernas allra understa skikt, där människorna nappar
åt sig hundarnas köttben, på en marknad där kärleksakter byts mot en varm korv.
Han låter människor arbeta för sig som inte kan skaffa sig sitt uppehälle på
annat sätt än genom att sälja sig själva, och ur detta arbete pressar han fram
profit åt sig själv. Naturligtvis är han heller ingen storföretagare,
långtifrån någon Krupp.
Joseph Goebbels kunde alltså inte godta att hans hjälte, eller det som skulle
bli hans hjälte, den lerklump i vilken han ville blåsa in sin ande, hade varit
sutenör, dvs. själv upptäckt sina naturliga fallenheter — sex-appeal,
talförhet, okunnighet och brutalitet — och beslutat sig för att bli hallick.
Hela Grosse Frankfurter Strasse visste och kunde tala om för vem som ville höra
på att jur. stud. Wessel sammanbodde med Erna Jännicke på Grosse Frankfurter
Strasse 18 och vad det kostade hos henne.
Varför hade då Wessel bott på Grosse Frankfurter Strasse? För Joseph Goebbels
stod det utan vidare klart att hans hjälte, eller det som skulle bli hans hjälte,
inte kunde ha bott där av samma skäl som vilken som helst annan. En Wessel
måste ha haft andra bevekelsegrunder, idealistiska, gripande, heroiska. Utan
att ha hittat dessa kunde man inte tänka på att skrida till helgonförklaringen.
För framställningen av den unge hjältens slutgiltiga biografi letade Joseph
Goebbels efter en fackman och vände sig till en framgångsrik pornograf. Denne
expert, en herre vid namn Hans Heinz Ewers, hade bl. a. skrivit en bok i vilken
ett lik blev uppgrävt och skändat. Han föreföll eminent ägnad att författa den
döde Wessels levnadshistoria. Det fanns inte två människor i Tyskland med en
sådan fantasi.
Pornografen och propagandadoktorn, specialisten på att avslöja och specialisten
på att beslöja, satte sig tillsammans och blev snabbt eniga om de idealistiska,
gripande och heroiska motiv som förmått den unge juris studeranden att slå sig
ner hos de prostituerade på Grosse Frankfurter Strasse.
De räknade ut att han hade tagit det billiga rummet i detta illa beryktade
område inte därför att det var billigt, utan därför att han ville vara nära
folket. Folket bodde där därför att det inte hade råd att flytta till finare
våningar, alltså av mycket simpla motiv, och det var också därför området var
illa beryktat.
Men nationalsocialisten sökte upp folket, för att skänka åtminstone någon glans
åt området, och han åtog sig att bo där, trots att det skulle bli obehagligt.
Det var bara kommunisterna som spred ut att han helt enkelt inte hade haft
några pengar, för att på det sättet svärta ner hans minne.
Nej, han hade inte varit en av dem, ingen proletär, utan student. Och vem har
någonsin hört talas om att studenter bor i billiga rum därför att de liksom
proletärerna inte hade råd till bättre? De bor där för att de älskar folket. De
vill dela med sig av sitt liv, om också inte av sina pengar — enligt vad
hyresvärdinnan säger (Wessel betalade sällan hyran). Den här studenten ville
lyfta folket upp till sig, om också inte till bättre bostäder. Kommunisterna
påstod för sin del att folket på Grosse Frankfurter Strasse troligen hellre
hade velat flytta in till nationalsocialisterna på Hotel Kaiserhof än att se
nationalsocialisterna flytta ut till sig.
Tredje Rikets sagoförtäljare berättar emellertid gripande om hur ”studenten”
som en annan Trumslagare! gav sig in i fattigkvarteren kring Mulackstrasse.
Också de prostituerades Tyskland måste bringas att vakna. Det måste vakna upp
ur det famntag mot betalning som det påtvingats. Tredje Rikets stormavdelningar
skulle bibringa varje Erna Jännicke nationalsocialismens höga ideal: hederligt
arbete (not 2), samhörighet med folket, kamp mot Versailles och så vidare.
Man ser hur Horst Wessel-legenden redan på detta stadium har berikats med ett
duktigt stycke propagandaarbete. Och vid det här laget skulle det ha gått ministerns
och pornografens yrkesstolthet för när att behöva förbigå vissa av hjältens
handlingar med tystnad såsom mindre fördelaktiga. De kände sig starka nog att
framställa just dessa handlingar som särskilt heroiska. Detta är en smal sak
för konstnären i sitt fack. Hans hjälte har kanske vid något tillfälle stulit
ett par silverskedar. I stället för att bevisa att han trots detta var en
hjälte säger propagandisten strålande: Det var just därför han var en hjälte.
Studenten studerade inte: nej, därför att han hade viktigare saker för sig. Han
bodde ihop med en prostituerad: ja, men han gjorde det för Tysklands skull. För
Tysklands skull hade han t. o. m. varit I stånd att låta sig underhållas av en
prostituerad. Varav följer att om han nu lät sig underhållas, så måste han ha
gjort det för Tysklands skull.
Därmed var arbetet dock inte slutfört. Legenden hade ännu inget slut. Det hade
gjorts någorlunda oklart varför den unge nationalsocialisten hade framlevt sina
dagar på Grosse Frankfurter Strasse. Det återstod att lösa problemet varför han
hade dött.
I verkligheten hade han omkommit i tjänsten. Sutenören hade blivit skjuten av
en annan sutenör.
En önskvärd läsart av det unga geniets hjältedöd var inte så lätt att
fabricera. Det gick inte av sig självt, det krävde flit och noggrannhet.
Framför allt måste man bestämma sig beträffande de skyldiga. Sutenören som
avlossat skottet kom naturligtvis inte ifråga. Sutenörer emellan förekommer ju
alltid de skummaste konflikter. Vad situationen krävde var kommunister. Men på
den punkten uppstod ett hinder. När början av legenden redan var tillverkad —
det var nämligen en följetong — frikände domstolen kommunisterna som ställts
inför rätta. General Göring hade ännu inte mockat igen det preussiska
Augiasstallet, och polisen — till vilken man lugnt kunde hänföra rättsväsendet
— bevisade dagligen sin svaghet. Först när denna svaghet hade undanröjts med
hjälp av generalens tändande argument (not 3) kunde propagandaministern klistra
på sig ett lösskägg, axla en äkta domarkåpa och som den nya rättens ordförande
döma två kommunister till döden för mordet på jur.stud. Wessel.
Först nu hade man hela legenden under tak. Man hade början, och man hade
slutet. Horst Wessel, hans liv (idealistiskt, gripande, heroiskt) och hans död
(idealistisk, gripande, heroisk). Det var extra prima propaganda.! (not 4)
Av en rad dunkla punkter hade blivit en rad av lika många ljusa. Så verkar äkta
propaganda.
Denna kan inte förväxlas med kommunistisk propaganda, den har ingenting att
göra med denna jordbundna materialistiska propaganda om kommunen, som hellre
kräver smör åt folket än kanoner på fastande mage och alltså överhuvud taget
inte skulle kunna förstå ett så osjälviskt beteende som Horst Wessels.
Men det var också just dessa kommunister som hade mördat den unge hjälten. Det
gjorde de därför att de var rädda för honom. Hyresvärdinnan hade också varit
rädd för honom, därför att han alltid viftade med revolvern när hon kom för att
Å kräva in hyran. Men kommunisterna fruktade honom vida mer, och det gjorde de
därför att han öppnade ögonen på folket kring Grosse Frankfurter Strasse. Allt
fler prostituerade hade kommit till insikt om att även för dem kanoner var
viktigare än smör, och t. o. m. riktiga arbetare insåg att det var bättre att
slåss mot fransmännen än, som de tidigare trott, mot fabrikörerna.
Kommunisterna förnekade visserligen att han hade mördats av politiska motiv: de
påstod att han hade mördats av en annan hallick därför att han tagit Erna
Jännicke ifrån den andre. Men kommunisterna förnekar ju allt, de tror inte ens
på att Führern varken har pengar eller villa. Kommunisterna är människor som
över
huvud taget inte har någon tro, utan alltid kräver bevis. Hederligt folk
däremot, anständiga människor, behöver inte jämt och ständigt bevisa för
varandra att de är hederliga och anständiga: de litar helt enkelt på varandra.
Eftersom kommunisterna alltså är lågsinta och trolösa människor, i grund och
botten förbrytare — vilket ju också framgår av att landets högsta domare dömer
dem till döden eller långa fängelsestraff — är det bäst att inte lyssna på dem
utan helt enkelt lita på att Wessel inte var sutenör.
Men vad var han då? Vad
var han, om han verkligen flyttade till Grosse Frankfurter Strasse bara för att
vinna folket för nationalsocialismen? Om han inte kom dit som medellös student,
utan som nationalsocialist?
Då var han verkligen en hallick.
Det finns nämligen hallickar av olika slag. Det finns den vanlige hallicken,
som
låter prostituerade tjäna pengar åt sig, och det finns den politiske hallicken.
På samma sätt som den vanlige hallicken sticker sig emellan den prostituerade
och hennes kunder, övervakar transaktionen och bringar ordning i affärerna, så
nästlar den politiske hallicken in sig mellan arbetarna och köparna av deras
vara, övervakar försäljningen av varan arbetskraft och bringar ordning i
affärerna.
I själva verket finns det ingen bättre skola för nationalsocialismen än
sutenörfacket. Nationalsocialismen är koppleriet i politiken. Den livnär sig på
att föra den klass som skall utsugas i armarna på den utsugande. Den
legaliserar den fruktansvärda våldtäkt som föreningen mellan kapital och arbete
innebär, och den ombesörjer med sin totala stat att legaliteten inte innefattar
något som inte tjänar denna våldtäkt. Under utnyttjande av den egendomslösa klassens
nöd och den besittande klassens vinstbegär ställer sig den stora parasiten till
synes över båda klasserna, samtidigt som den helt och hållet tjänar den
besittande klassens intressen.
Liksom den vanlige hallicken ”beskyddar” den prostituerade, så ”beskyddar”
också den politiske hallicken proletariatet. Men liksom den förre inte skyddar
den prostituerade mot själva prostitutionen, utan bara mot avsteg från
spelreglerna, mot övergrepp i förhållande till de tillåtna greppen, så skyddar
den senare inte proletariatet mot utsugningen som sådan, utan bara mot direkta
övergrepp. Den vanlige hallicken avböjer oftast, om han är inom räckhåll,
sådana önskemål från kundens sida som går utöver det vanliga, Gudi behagliga
könsumgänget. Han kräver normala könsakter. Även prostituerade skall behandlas
som människor. De har rätt att kräva att deras ära — för en sådan har även de —
inte träds för när. Nationalsocialismen är för sin del skarp motståndare till
särskilda uppgångar för tjänstefolk. Tjänstefolket skall ha rätt att släpa upp
torgkassarna genom herrskapsuppgången.
Den vanlige hallicken kräver av kunden vad som rimligen kan krävas, t. ex. en
viss renlighet, som ju också kan påvisas ligga i dennes eget intresse. I
gengäld garanterar han själv kunden en viss hygien hos den prostituerade.
Ibland uppträder han t. o. m. mycket strängt mot kunden och imponerar därmed
starkt på sin skyddsling. Vid sådana tillfällen döljer han inte för kunden att
han själv betraktar intimt umgänge mot betalning som något mycket betänkligt.
För att sätta skräck i kunden iscensätter han rentav ytterst obehagliga
uppträden på hotellrum, där han plötsligt uppenbarar sig som den prostituerades
äkta man och hans indignation över äktenskapsbrottet antar sådana former att
den bara låter sig stillas av en rätt stor summa pengar.
Under alla omständigheter står han orubbligt fast vid full betalning av det för
akten överenskomna priset, låt vara att han sedan själv försäkrar sig om en
hygglig andel av sin skyddslings inkomster, ofta i form av frivilliga gåvor.
Han låter förstå att han tar emot även de obetydligaste gåvor bara de ges med
glatt hjärta, och om inte tar han emot dem ändå. Han undertrycker brutalt varje
ansats till upproriskhet, men han är också beredd att inleda ett kärleksförhållande
med sin skyddsling och därmed förläna henne Kraft durch Freude, dvs. kraft att
fortsätta med den övriga kärleksverksamheten. Har den prostituerade fått en ny
klänning måste hon överallt tala om att hon har fått den av sin beskyddare,
fast den naturligtvis är köpt för hennes pengar.
Han uppfostrar henne till den strängaste sparsamhet och uppträder själv inför
henne som den sparsamme och ordentlige husfadern, som dag och natt sörjer för
hennes bästa. Ofta talar hon om den sparbanksbok han lagt upp för hennes räkning,
och liven om han aldrig nämner några siffror (minsta tecken till misstro gör
honom upprörd och leder till handgriplig upptuktelse), så skall hon dock veta
att där finns en trygghet mot sämre tider. Muckar hon, börjar han tala om yngre
kvinnor. Han talar överhuvud taget ofta och varmt om ungdomen, som är så
mycket lättare att sumarbeta med. I utbyte mot den trygghet han skänker henne
kräver han naturligtvis också vissa uppoffringar av henne. Han lär henne att
ringakta det timliga. Vad betyder smör på brödet mot en blick från honom? Att
han bryr sig om henne märker hon på att han slår henne. Mena han överöser henne
inte bara med hugg och slag, utan också med smicker. Hon är den bästa av alla
prostituerade, ingen går upp mot henne. Och det är han som skall göra henne
rik. För övrigt är han själv oegennyttan personifierad, han försäkrar henne
ständigt att han varken har gods eller bankkonto,
En sak är han dock intresserad av, nämligen kläder. Han väljer sina skor och
slipsar med den största omsorg och ett skarpt öga för detaljer, Han är på det
hela taget en konstnärsnatur. Han talar timmar i sträck om det lilla hus han
skall bygga åt henne när bara tiderna blir bättre. Sin största lust finner han
just i att tala. När den prostituerade utmattad av nattens arbete kämpar med
sömnen breder han utan att förtröttas ut sig om hennes fel och brister och om
det myckna han har gjort för henne.
Välgärningen framför andra är att han skaffar henne arbete. Utan honom skulle
hon ligga ensam i sin säng.
Det är med detta argument
han har lärt henne att undertrycka en viss hätskhet gentemot kunderna, ett agg
som annars lätt inställer sig på grund av den dåliga betalningen och de
motbjudande omfamningarna. Han tröttnar aldrig på att bevisa för henne att ett
dåligt förhållande mellan prostituerad och kund är till störst skada för den
förstnämnda. Under föreningen — eller som han ofta cyniskt uttrycker det: under
arbetet — måste hon förtroendefullt underordna sig kunden Hon måste visa glad
underkastelse.
För vad skulle hon ta sig till om kunderna till slut skulle betacka sig för
hennes tjänster? Då skulle det helt enkelt vara slut med prostitutionen! Det
har hon förstås inte tänkt på! Hon om någon borde vara medveten om privatinitiativets
betydelse!
Antingen hon är mottaglig för sådana argument celler inte håller han henne med
järnhand kvar vid hennes värv. Varje försök från hennes sida att lösgöra sig ur
prostitutionen, att ta sig ur en belägenhet som tvingar henne att sälja sin
kärlek, omintetgör han skoningslöst. För vad skulle det då bli av honom?
Sådana är hallicken, och var och en känner med lätthet igen alla dessa drag hos
nationalsocialismen, den politiska hallicken, som behandlar proletariatet som
kapitalets hora.
Och var och en bör vid det här laget också inse att det är om inte alldeles
meningslöst, så dock förhållandevis oviktigt, att undersöka huruvida Wessel var
en vanlig sutenör eller inte. En politisk hallick var han utan minsta tvivel,
och det är betydligt värre.
”Räddade” han Erna Jännicke eller ' ”räddade” han Tyskland? Levde han på Erna
Jännickes bekostnad eller på Tysklands? Vilken av dem var det han störtade i
fördärvet?
Med Horst Wessel har nationalsocialisterna gjort ett snilledrag, I honom har
det härskande triumviratet — en gammal överliggare, en avdankad officer och en
Reichswehr-agent (not 5) — hittat den oöverträffade symbolen för sin rörelse,
den unge hjälten om vilken man med rätta kan säga att när man tänker på honom,
tänker man på rörelsen, och när man tänker på rörelsen, då tänker man genast på
honom
Bertolt Brecht 1935
Övers. Lars Bjurman
Noter
(1) Der Trommler,
Trumslagaren, var det vanliga namnet på Hitler i Weimarrepublikens Tyskland.
(Övers. anm.)
(2) Kvinnan Jännickes arbete var inte hederligt. Det var inte de som hade ett
stycke bröd och erbjöd henne det mot ett samlag som var ohederliga, utan hon,
som inte hade något bröd och därför tog emot det. Det var inte de som köpte och
upplevde njutning som begick otukt, utan hon, som sålde njutning utan att själv
uppleva någon. Rörde det sig inte om lätta flickor? Deras lättsinne bestod i
att de inte, som andra flickor av deras klass, ville dö av tuberkulos i sina
källare — utan hellre dog av syfilis på Charitésjukhuset. De ville inte sälla
sig till kön | | framför fabriksportarna, där så många redan stod, utan fann
det angenämare att lägga upp sig för kärleksköparna, som det för övrigt också
rådde brist på. (Not av Brecht).
(3) Formuleringen om Augiasstallet anspelar på en dagboksanteckning av Goebbels
om Görings debut som preussisk inrikesminister 1932: "Göring rensar upp i
Augiasstallet”, som Brecht kan ha läst i Goebbels just utgivna bok Vom
Kaiserhof zur Reichskanzlei (Kaiserhof var namnet på en ölstuga i München).
Samma år, 1934, berättade Göring själv om sina initiativ i boken Aufbau einer
Nation:
"Till att börja med tycktes det mig vara av avgörande betydelse att jag
fick det vapen som polisen utgjorde fast i min hand. Det var här som jag
genomförde de första stora förändringarna. Av 32 polischefer avskedade jag 22.
Hundratals kommissarier och tusentals överkonstaplar följde under den
nästföljande månaden. Nya män anställdes, och dessa kom alla från de betydande
reserver som vi hade i stormavdelningarna och SS.”
Med ”tändande argument” avses förstås riksdagshusbranden 1933. Riksdagshuset
var genom en underjordisk gång förenat med inrikesministerns palats. (Ö. a.)
(4) Ultra posse nemo tenetur. Naturligtvis uppvisar legenden som helhet,
jämförd med andra legender, tidens skrämmande stigma.
De båda största nationella resningarna i Tysklands nyare historia, 1813 resp.
1933, frambringade två unga hjältar som i mycket liknade varandra. Theodor
Körner och Horst Wessel var båda studenter, båda hade borgerlig bakgrund, båda
var idealbilder av manlig skönhet; de diktade båda politiska sånger, som var
litterärt svaga men politiskt verkningsfulla; båda kämpade och dog i kampen.
Skillnaden mellan dem bestod i att den förre kämpade mot fransmän, den senare
mot sina landsmän. Å andra sidan liknade de varandra återigen i det att Körner
kämpade för en efterbliven nation mot en progressiv och Wessel för en
reaktionär klass mot en revolutionär.
Mellan de båda hjälteynglingarnas framträdanden ligger en tidrymd av 120 år,
och bland dem som fått det besvärligare under tiden befinner sig de borgerliga
propagandisterna. Man kan knappt föreställa sig hur mycket svårare det är att
idag ställa en någorlunda godtagbar hjältetyp på benen, jämfört med vad det var
1813. Inte så att anspråken skulle ha stegrats hos den småborgerliga publik som
propagandan siktar in sig på; denna publik utmärker sig alltjämt genom sin
anspråkslöshet. Däremot har den vara som skall prisas sjunkit rätt betänkligt i
kvalitet. | q
Den unge mannens död beredde legendmakarna särskilt stora svårigheter. Allt
hade blivit betydligt svårare än för 120 år sen. Körner hade stupat på
slagfältet, det var enkelt och användbart, Wessel däremot i en privat affär.
Körners död hade också blivit en hård nöt för den tidens legendmakare om han t.
ex. hade stupat i en duell med en annan officer, orsakad av att han tagit en
kvinna från den andre. Då hade det blivit nödvändigt att särskilt för ändamålet
skaka fram ett helt slag mellan tyskar och fransmän. (Not av Brecht).
(5) Dvs. i nu nämnd ordning Goebbels, Göring och Hitler, (Ö. a.)
Inga kommentarer :
Skicka en kommentar
Bara signerade inlägg tas in.