7 mars 2023

Väst ligger 15-20 år efter Kina


Karl Wang i Kunming skriver om Kinas dominans inom elbilar. Sverige, Europa och USA ligger alltså 15 till 20 år efter i utvecklingen.

Väldigt intressant och Claes Hemberg har helt rätt.

---Hemberg om Kinas dominas av elbilar
---Hemberg om Kinas dominas av elbilar: "Europeiska tillverkarna får det svårt"
https://www.expressen.se/tv/ditv/borsmorgon/hemberg-om-kinas-dominas-av-elbilar-europeiska-tillverkarna-far-det-svart/

För 20 år sedan arbetade jag själv med den första utvecklingen av elbilar i Chongqing i Kina. Jag var på plats, och handgripligen med i svängen, djupt involverad i utvecklingen på första plats. Nu är jag pensionär, men håller kontakten.

Då skrattade Europa och USA, elbilar var barnleksaker. Det skulle aldrig fungera.

Jag kommer väl ihåg en diskussion (gräl) med en dåvarande försäljare för Volvo lastbilar i Kina. Jag blev i klara och direkta ordalag upplyst om vilka idioter vi var i Kina. Framtiden var en stor flotta lyxlångtradare, precis som USA, och Volvo tänkte vara med på första plats och styra utvecklingen. Verkligheten blev annorlunda.

Vad Kina gjorde var inte bara att utveckla elbilar, elbilen var bara en komponent i ett nytt innovativt transportsystem med lokaltransport, Chongqing har idag kanske värdens största Monorail helt data styrt, tågen går bokstavligen på sekunden, höghastighetståg, gods flyttat till järnvägar och floder, och elektronisk kommunikation som reducerar resor, som Huawei, TikTok och Weixin-WeChat. Alla vilka ni är mer eller mindre förbjudna att använda i Sverige och väst.

Allt detta har skett utan någon tvingande lagstiftning. Regeringen gjorde et helt enkel till en fördel att hänga med och ändra beteende.

För 15 år sedan byggde Kina världen största och första utvecklingscenter för elbilar i Chongqing. Nordöst om Chongqing, vid Yangtze, byggde man hela nya städer för utveckling av komponenter som batterier eller AI. Väster om Chongqing byggde man en ny stad för utveckling av elbilar. Europa och USA brydde sig inte.

Jag kommer mycket väl ihåg hur jag körde motorcykel genom dessa områden, breda boulevarder och högspänningsledningar utan linor då, men inga byggnader och ingen trafik.

Kinas transportsystem bygger på innovation, nytänkande och är resultatet av utveckling. Inte minst elbilar. Jag brukade då skoja att en elbil var en plastlåda full med reservdelar som rörde sig i ungefär samma riktning. De var då, nu är det annorlunda.

Europa och USA har inte ens börjat. Europa petar in en elmotor i en gammal fossilbil och kallar det en elbil. Det är det inte. Man fortsätter med samma gamla fossilbils system, kultur och tänkande med återförsäljare och service verkstäder. Biltillverkarna tjänar stora pengar på service, så alla bilar, inklusive elbilar, byggs för att kräva mycket service, för biltillverkarna vill inte förlora dom inkomsterna.

Därför är elbilar så dyra. Elbilar säljs och servas ungefär som mobiltelefoner i Kina. Nästan ingen service fordras. Den klassiska bil-strukturen med återförsäljare är död.

Godstransport är flyttad från långtradare till järnväg och floder, persontrafiken från bil och flyget till höghastighetståg och monorail. Det går att pollettera bilen på tåget, eller skicka den i förväg, men det finns gott om delningsbilar som de flesta tycks föredra. Järnvägsstationer likar och fungerar idag mer som flygplatser.

Sverige, Europa och USA ligger alltså 15 till 20 år efter i utvecklingen, och har ännu inte fattat att elbilar är inte en gammal fossilbil med elmotor och batterier. Elbilar är en ny innovativ konstruktion och del av ett innovativt transportsystem och ett helt nytt koncept, en helt ny transportkultur. Till exempel. Bilen kommunicerar med förarens mobil, som kommunicerar via 5G med stordatorer, som visar bästa vägen och undviker trafikstockningar, och kan hitta parkeringsplatser och mycket annat.

Sverige, Europa och USA ligger kvar på transportkulturen som den var 1945 till 1950.

Sverige, Europa och USA har ingen chans att konkurrera alls i ett kortare tidsperspektiv, speciellt om dom inte ändrar förutsättningarna och följer och samarbetar med Kina. Vad vi med säkerhet kan förvänta oss istället är inte innovation och framsteg i väst, utan massiv propaganda, svartmålning av Kina, förtal, lögner och att använda lagstiftning, sanktioner och bidrag som konkurrens. Innevånarna kommer att tvingas betala ett otroligt högt och stigande pris. Det är självmord att ens försöka undvika Kina.

Karl Wang
Kunming
Kina

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Bara signerade inlägg tas in.