Karl Wang i Kunming skriver om Kinas dominans inom elbilar. Sverige, Europa och USA ligger alltså 15 till 20 år efter i utvecklingen.
Väldigt intressant och Claes Hemberg har helt rätt.
---Hemberg om Kinas dominas av elbilar
---Hemberg om Kinas dominas av elbilar: "Europeiska tillverkarna får det svårt"
https://www.expressen.se/tv/ditv/borsmorgon/hemberg-om-kinas-dominas-av-elbilar-europeiska-tillverkarna-far-det-svart/ För
20 år sedan arbetade jag själv med den första utvecklingen av elbilar i
Chongqing i Kina. Jag var på plats, och handgripligen med i svängen,
djupt involverad i utvecklingen på första plats. Nu är jag pensionär,
men håller kontakten.
Då skrattade Europa och USA, elbilar var barnleksaker. Det skulle aldrig fungera.
Jag
kommer väl ihåg en diskussion (gräl) med en dåvarande försäljare för
Volvo lastbilar i Kina. Jag blev i klara och direkta ordalag upplyst om
vilka idioter vi var i Kina. Framtiden var en stor flotta
lyxlångtradare, precis som USA, och Volvo tänkte vara med på första
plats och styra utvecklingen. Verkligheten blev annorlunda.
Vad
Kina gjorde var inte bara att utveckla elbilar, elbilen var bara en
komponent i ett nytt innovativt transportsystem med lokaltransport,
Chongqing har idag kanske värdens största Monorail helt data styrt,
tågen går bokstavligen på sekunden, höghastighetståg, gods flyttat till
järnvägar och floder, och elektronisk kommunikation som reducerar resor,
som Huawei, TikTok och Weixin-WeChat. Alla vilka ni är mer eller mindre
förbjudna att använda i Sverige och väst.
Allt
detta har skett utan någon tvingande lagstiftning. Regeringen gjorde et
helt enkel till en fördel att hänga med och ändra beteende.
För
15 år sedan byggde Kina världen största och första utvecklingscenter
för elbilar i Chongqing. Nordöst om Chongqing, vid Yangtze, byggde man
hela nya städer för utveckling av komponenter som batterier eller AI.
Väster om Chongqing byggde man en ny stad för utveckling av elbilar.
Europa och USA brydde sig inte.
Jag
kommer mycket väl ihåg hur jag körde motorcykel genom dessa områden,
breda boulevarder och högspänningsledningar utan linor då, men inga
byggnader och ingen trafik.
Kinas
transportsystem bygger på innovation, nytänkande och är resultatet av
utveckling. Inte minst elbilar. Jag brukade då skoja att en elbil var en
plastlåda full med reservdelar som rörde sig i ungefär samma riktning.
De var då, nu är det annorlunda.
Europa
och USA har inte ens börjat. Europa petar in en elmotor i en gammal
fossilbil och kallar det en elbil. Det är det inte. Man fortsätter med
samma gamla fossilbils system, kultur och tänkande med återförsäljare
och service verkstäder. Biltillverkarna tjänar stora pengar på service,
så alla bilar, inklusive elbilar, byggs för att kräva mycket service,
för biltillverkarna vill inte förlora dom inkomsterna.
Därför
är elbilar så dyra. Elbilar säljs och servas ungefär som mobiltelefoner
i Kina. Nästan ingen service fordras. Den klassiska bil-strukturen med
återförsäljare är död.
Godstransport
är flyttad från långtradare till järnväg och floder, persontrafiken
från bil och flyget till höghastighetståg och monorail. Det går att
pollettera bilen på tåget, eller skicka den i förväg, men det finns gott
om delningsbilar som de flesta tycks föredra. Järnvägsstationer likar
och fungerar idag mer som flygplatser.
Sverige,
Europa och USA ligger alltså 15 till 20 år efter i utvecklingen, och
har ännu inte fattat att elbilar är inte en gammal fossilbil med elmotor
och batterier. Elbilar är en ny innovativ konstruktion och del av ett
innovativt transportsystem och ett helt nytt koncept, en helt ny
transportkultur. Till exempel. Bilen kommunicerar med förarens mobil,
som kommunicerar via 5G med stordatorer, som visar bästa vägen och
undviker trafikstockningar, och kan hitta parkeringsplatser och mycket
annat.
Sverige, Europa och USA ligger kvar på transportkulturen som den var 1945 till 1950.
Sverige,
Europa och USA har ingen chans att konkurrera alls i ett kortare
tidsperspektiv, speciellt om dom inte ändrar förutsättningarna och
följer och samarbetar med Kina. Vad vi med säkerhet kan förvänta oss
istället är inte innovation och framsteg i väst, utan massiv propaganda,
svartmålning av Kina, förtal, lögner och att använda lagstiftning,
sanktioner och bidrag som konkurrens. Innevånarna kommer att tvingas
betala ett otroligt högt och stigande pris. Det är självmord att ens
försöka undvika Kina.
Karl Wang
Kunming
Kina
Inga kommentarer :
Skicka en kommentar
Bara signerade inlägg tas in.