FiB

5 december 2020

Man kan bli kommunist för mindre

Den liberala rättsstaten i arbete.

Gårdagens påhopp på Jan Myrdal och Sven Wollter i Dagens Nyheter väckte en hel del reaktioner. 213 personer skrev kommentarer på DN. Många av dem insiktsfulla och jag tar mig friheten att citera en del av dem. Namnen har jag ersatt med initialer.

Sen har jag en rättelse att göra också.

En kompis påpekade att Myrdal för in te så länge sedan på en direkt fråga förklarade att jodå, han var kommunist.

Men jag menar att han inte fann etiketten särskilt viktig. När han sökte visum till Afghanistan uppgav han "religion: kristen" av uppenbara skäl. Han var inte troende, men var outplånligt förenad med den kristna kulturkretsen. Som kommunist var han för övrigt inte heller troende.

Hans "kommunism" var inte avgörande för de stora frågor han diskuterade. Han kunde lika gärna som Kurt Tucholsky vara socialdemokrat och säga:

"Jag är ingen kommunist men man kan bli en sådan när man betraktar den europeiska borgerlighetens tillstånd." (Weltbühne 26/4 1932)

Inför fascismens kommunistprygel och koncentrationsläger bör varje sann demokrat vara kommunist. Inför antisemitismen jude. Inför rysshets russofil osv.

Att diskutera Myrdals "kommunism" är ett stickspår, ett medvetet försök att sudda ut hans betydelse. En fortsättning på den Myrdal-förnekelse som DN ägnat sig åt i decennier. Helt enkelt för att DN utvecklats till ett Nato-organ och megafon för torterarliberalismen från USA.

Många av inläggen i DN:s debatt vittnar om en förmåga att se bortom den kommunistfråga Melin försöker spela upp.

Vi måste här och nu ta ställning till fredsfrågan. Gå med USA och dess mördare, torterare och bombare eller överallt gå emot.

Gå med EU-eliten och vara slav under den s k transatlantiska länken eller verka för en multipolär värld av likaberättigade nationer i fri samverkan.

Stefan Lindgren

-------------------------------
Här klippt ur DN:s debatt:

SH:

Att människor med småborgerliga tankar gör karriärer från rödaste röda till som exempel reaktionärt vurmande för marknadsliberalism är inget unikt.

Ledarskribenten är i gott sällskap med exempelvis Stoltenberg som får sägas löpte hela linan ut och blev chef för Nato.

Det framförs ibland att dessa personer blivit klokare men i verkliga livet tenderar samma personer att ändra inställning vartefter strömningarna i samhället förändras.

Skribenten kommer antagligen att synas på de röda barrikaderna om tilltron till dagens politiska system ifrågasätts av en folkmajoritet.

Frågan är om hen är välkommen? (visa mindre)
-------------------------------------
P A K:
Dagens Nyheter upprepar åter en oetisk vana att håna nyligen avlidna kulturpersonligheter. Redan veckan efter Maj Sjöwall gick bort i våras skrev Lena Andersson krönikan: "I den socialistiska deckaren skulle Martin Beck upprätthålla en förkastlig lag". Strax efter Jan Myrdals bortgång koketterade Janne Josefsson om hur han ”lurade Jan Myrdal att stå till svars för diktaturen". Vid Sven Wollters begravning beskriver nu Annika Ström Melin honom i en patetisk "ledare" som "massmordens försvarare".

Det är en mycket hätsk och obehaglig ton som DN och agendajournalistiken har fört in i det offentliga samtalet. (visa mindre)
----------------------------
E Ä:
Under mina gymnasieår 68-71, färgades ungdomssamhället rött. Vid Gullmarsplan - som jag passerade morgon & eftermiddag - stod FNL-gruppen med röda banderoller och sålde tidningar - som jag, färgad av pappas FNL-hat & skam till sägandes, aldrig ens övervägde att köpa - något jag skäms för än idag.

I skolan gick några av elevkårens mest synliga företrädare omkring med både Lenin- & Maomärken på jackan, och - bokstavligt - Maos lilla röda i fickan.

Själv var jag politiskt naiv & ointresserad, och inte mkt mer än noterade detta – här kommer skämskudden fram igen - och de med Mao, Lenin & den lilla röda, har sedan länge rättat in sig i ledet.

Ett obehagligt efterspel var dock när en av skolkamraterna ganska många år senare fick yrkesförbud som hantverkare på militärt område. Det enda han fick veta var att Säpo lagt in sitt veto. 

-------------------------------

P A:
Liberalismen fick ju fritt fram efter murens fall och hur har liberalismen skött sitt uppdrag med att skapa ett bättre samhälle?

Rent ekonomiskt har flertalet fått det bättre, ett litet fåtal har fått det väldigt mycket bättre och en extremt liten klick av mänskligheten - ungefär lika många som ryms i en långfärdsbuss - äger idag mer än 80 procent av jordens tillgångar.

Jag vet att det finns många som är lyriska över allt liberalismen har uträttat för dem, nästan religiöst lyriska, att de till exempel kunnat säga hej då till både fastighetsskatt, förmögenhetsskatt och arvsskatt. Avskaffandet av dessa skatter har haft en sådan enormt positiv inverkan på deras liv att det är som ett Jesu mirakel. Kan ni tänka er?

I andra änden har liberalismens segertåg lämnat efter sig slaggprodukter som ingen vill kännas vid. Människor har hamnat i kläm, har farit illa just för att de nu råkat vara det liberalismen inte har efterfrågat, inte kunnat anpassa sig till det liberalismen krävt och efterfrågat. Det finns många som är bittra, med rätta, över liberalismens misslyckande.

Liberaler måste, precis som alla andra ideologier kunna rannsaka sig själva, inse att det ansvar man har gentemot samhället inte bara gäller en viss grupp, en viss samhällsklass eller en viss del av staden.

Är jag kommunist för det? För vissa, absolut, utan tvekan. För andra, nej, alla måste ju kunna diskutera utan att bli intacklade i ett hörn och få ett lapp på pannan där någon annan kategoriserat. (visa mindre)
--------------------------------------
K L:
Ström Melin skriver: "försvara demokratin, rättsstatens principer och varje enskild människas frihet och rätt." Hon förklarar inte vad det betyder. Rättsstatens principer enligt en rättspositivistisk  eller naturrättslig filosofi? Inkluderar varje enskild människas frihet och rätt allas tillgång till mat, husrum, utbildning och ett meningsfullt arbete? DN-debatt har idag en artikel som rekommenderar gig-arbete för invandrare så att de kan tjäna några 1000 kr om månaden. EU har under de senaste 10 åren medvetet låtit 10 000-tals människor drunkna i Medelhavet.
Jag var också med på 1960- och 1970-talet. Jag minns mordet på John Kennedy 1963 och morden på Martin Luther King och Robert Kennedy 1968. Redan då visste jag att det inte fanns några tekniska hinder att se till att alla människor har en hög materiell och kulturell levnadsstandard. Detta politiska problem som fortfarande finns har jag sedan dess försökt att lösa. En orsak är förstås att världen återkoloniserades efter andra världskriget rakt emot Franklin Roosevelts plan. Därför svälter Afrika fortfarande.  Jag vet inte om Ström Melin anser att det är rättsstatens principer som väst använder i Afrika vid t ex Suez-krisen 1956, vid mordet på Lumumba 1961 eller vid mordet på Gaddafi 2011.
Det är kanske så att Ström Melin har blivit en bekväm liberal som blundar?

-------------------------------------
S Ö:
Finns det någon ideologi eller religion som inte torterat och mördat?

Nä, kommunistiska system har inte visat sig vara bäst. Tyvärr är det lika illa med rådande kapitalism, något som kommer visa sig med tilltagande klimatförändring.

En mer reglerad socialliberal politik behövs som tryggar allas basala grundbehov i ett samhälle där skyldigheter går jämsides med rättigheter. Detta kan betyda att: skatteparadisen inte får fortsätta; att bostadsmarknaden inte får vara helt fri för spekulanter; att sömmerskorna i Asien, kaffeplockarna i Latinamerika och gruvarbetarna i Afrika får en anständig lön. Kanske kan vapenindustrins aktier komma att sjunka och de nu 70 miljoner flyktingarna minska i antal. (visa mindre)

---------------------------
H B:
Tja, knäppvänsterns koryféer på 70-talet har ju i de allra flesta fall gått vidare med tiden, till bankstyrelser, Timbro eller akademiska positioner. Den där fasen var bara en språngbräda för dem, i första hand till ligg och utkomst.

Mot den bakgrunden kan det väl faktiskt kännas en smula uppfriskande att en och annan ståndaktigt blivit kvar i en allt mer antikvarisk gycklarroll. Som Myrdal.
------------------------------------------------

K K:
"...när kriget tog slut jublade jag förstås, men det uppstod också en känsla av tomhet..."
Tomhet efter att kriget tog slut?
Vad var egentligen dina bevekelsegrunder för engagemanget?
-------------------------------------------------
U P:
Annika hackar med ett lösryckt citat ned på en artikel i Aftonbladet. Läser man själva artikeln är den dock lite mer nyanserad och beskriver både bra och dåligt med Myrdal:
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/Allp8n/jan-myrdal-var-inte-skapt-for-medh ... (visa mer)
----------------------------------------------------

L A:
Allt är relativt. De länder som stöttade ANC:s frihets kamp mot aparheidregimen i Sydafrika var Sovjet, Kina och Sverige (genom Palme). Senare anslöt sig fler och fler länder mycket tack vare Palme. Och det blev möjligt att sanktionera bort regimen.  ...
--------------------------------------

K K:
Och nu har du hamnat i en annan sekt: DN:s ledarredaktion.
Hur var det Marx skrev: historien upprepar sig, först som tragedi, sen som fars.
--------------------------------------------

M M:
Melins sektmentalitet och längtan att få bekräftelse synes oförändrad i bytet mellan den mindre och större gruppen. Skadan dock, större i den stora gruppen med avsaknad av stilistik.
-----------------------------------------------

R K:
I en rasande fart. Vad som är på modet idag är glömt i morgon. Just nu är det hata FHM och amerikanska poliser som är viktigast. Alldeles nyss var det SD som skulle hatas. Och sedan hade vi #metoo. Och så skall man vara vegan. Just jag glömde , vi skall hata Kina. Mycket hat i dagens ideologier. Och så skall vi naturligtvis hänga med hur vi placerar våra pengar, och hur man skriver ett CV så att man får drömjobbet. Och det finns mycket viktigare personer idag än Wollter och Myrdal. Och Marx? Talar vi om bröderna? Finns väl någon influencer som visar hur du skall klä dig och  vilket smink du skall ha. Nya namn varje dag. (visa mindre)
----------------------------------------------
J B:
Istället för en personlig deklaration om någon sorts 'skuld', avståndstagande och kanske friskrivning, skulle det vara intressant att höra vad som egentligen hände med Jan Myrdal. Var han en slem 'kulturman' som hintas lite grann? Var Jan Myrdal ond eller god? Kan han verkligen i sin gärning symbolisera 70-talets vänsteraktivism. Det låter alldeles för tillrättalagt som borgerlig kritik tycker jag.
--------------------------------------------------

T L:
Vad anbelangar Jan Myrdal och Kambodja, så måste det få stå för honom, och inte vänstern, ej heller kommunism. Högern fortsätter att ge liv åt kommunistspöket, för allt som kan ens antagas ha någon form av kollektivistisk solidaritet som mål. Och gör det effektivt. Delvis för att det bara finns högerägda stortidningar idag. Aftonbladet inget undantag.

Vad som gjorts i kommunismens namn, ,skiljer sig inte nämnvärt historiskt från vad som gjorts i Guds namn, eller för den delen i "demokratins namn" när allt kommer omkring. Det är lätt att fortsätta i samma spår, rakt högerut utan bromspedal, trots att vi ser vart det bär i USA... och begynnelsen av samma i Sverige, det är lätt för att rösterna för solidaritet, empati, gemenskap, minskade klyftor, sann jämställdhet håller på att tystna, då de saknar megafon (tidningar) (visa mindre)

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Bara signerade inlägg tas in.