15 december 2014

Vad är PEGIDA?

15 000 deltog i Pegida-demonstrationen i Dresden i kväll. 6 000 deltog i den
"regnbågsdemonstration" som kansler Merkel, SPD och de gröna stödde.


















Nu börjar förkortningen Pegida - patriotiska européer mot islamisering
av västerlandet - att dyka upp i massmedia.

Somliga är blixtsnabbt framme och stämplar de nya tyska
massdemonstrationerna som invandrarfientliga och rentav rasistiska.
Samtidigt tvingas de som Dagens Nyheters Jan Lewenhagen (jag minns honom
från tiden innan han blev oskuld) att erkänna att de är vanliga
Dresdenbor som demonstrerar.





Ledaren för måndagsdemonstrationerna har ett minst sagt brokigt
förflutet som dömd för sex- och knarkbrott, men han har sonat sina brott
och kommer från en gammal hårt arbetande Dresdenfamilj.

Så vad är det fråga om? Man anar att det finns ett stort bakomliggande
missnöje, från fattigpensionärer och arbetslösa, ett missnöje som utlöses
av planerna på att öka antalet asylsökande förlagda till just Dresden.

En av dem som försvarat Pegida-protesterna är Jürgen Elsässer, redaktör
för tidskriften COMPACT, och en omstridd vänsterman som samlat till
sina egna torgmöten varje måndag i Berlin.

På sin blogg dömer Elsässer ut reaktionerna från förbundskansler Merkel,
SPD och De gröna, som talar om att demonstrationerna i Dresden är
"skamliga". (fotnot)

CSU däremot har intagit en mer förstående hållning och även
AfD (Alternative für Deutschland) har efter viss tvekan valt att uttala
förståelse för Dresdendemonstrationerna.

På sin blogg medger Jürgen Elsässer att det finns kloka invändningar mot
Pegide, som trots det är fel:

"1) Med Pegida vill eliten avleda oss från de verkliga problemen, som
finansdiktaturen. 2) Med Pegida splittras 99% av de förtryckta och
kristna hetsar mot muslimer ('Söndra och härska').

Dessa argument är kloka, men inte träffande.

Folkliga rörelser tänds sällan av grundläggande ekonomiska problem
(finansdiktatur). För det är ekonomi något alldeles för torrt och
akademiskt.

Någon gång är det brödpriset, en annan gång polisvåldet, många gånger
det religiösa förtrycket (Iran 1979).

När krig har utlöst en folklig rörelse eller till och med en revolution
(oktober 1917), var det inte krig i allmänhet eller krig i fjärran
länder, utan alltid de egna sönernas död.

Kloka människor, som läsarna av COMPACT, skulle inte arrogant skälla på
folket för detta, att det inte sätter sig i rörelse för de 'verkliga' problemen/
problemorsakerna, utan gå med och på allmänt klokt sätt förmedla
hur det mobiliserande temat (invandring, nationsförstöring) hänger
samman med orsaksteman (global finansdiktatur genom Wall Street/City of London).

'Söndra och härska' är naturligtvis en konsekvens av Pegida, men den utgår
inte från Pegida! Det är inte Pegida som hetsar tyskar mot muslimer.
Eliterna från Merkel till Maas, från Frankfurter Allgemeine Zeitung till
Tageszeitung sprider sanningsvidrigt, att Pegida handlar om islamätare,
rasister och nazister.

Så ska de ungefär fyra miljonerna muslimerna i Tyskland göras medgörliga och
upphetsade mot tyskarna! Antifa (de våldsbenägna "antifascistiska
grupperna, ö.a.) är att förstå som den väpnade armén i sådan antitysk hets...

I verkligheten har Pegida gjort klart och tydligt att de inte är mot
islam, utan mot islamiseringen, inte mot asyl utan mot missbruk av
asylrätten.

När spjutspetsen redan med HoGeSa (Hooligans gegen Salifismus,
proteströrelse som kulminerade med en demonstration i Köln med 3-5 000
deltagare i oktober. ö.a.) riktades mot salafismen skulle 95 procent av
de här levande muslimerna kunna glädja sig åt att tyskar på grund av
detta tog till gatan – salafismen är ett hot även mot dem, framför allt
i deras ursprungsländer.

I HoGeSa var redan många immigranter med, i Köln såg man Atatürks fana
vaja. Det visar vilken enhet som skulle vara möjlig om eliterna inte
hetsade upp muslimerna mot HoGeSa."

Elsässers synsätt är intressant. Flerdimensionellt istället för
endimensionellt. Man ska naturligtvis alltid vara försiktig med omdömen
om sociala rörelser i andra länder, men det som är utgångspunkten för
Elsässers analys, vikten av att se till innehållet i uppblossande
massrörelser mer än till utanverket (Merkel: "uttryck av förakt mot en
främmande religion") har säkert en viss allmängiltighet.

Stefan Lindgren

Sixten Andréasson översatte.

Fotnot.
Med ett internt tyskt skämt talar Elsässer om motståndarlägret som "von den Maas
bis die Merkel". Maas är justitieminister (SPD). Frasen syftar på en vers ur
"Deutschland über alles": "Von der Maas bis  die Memel".  Maas är en flod som ligger i de östra delarna av Frankrike, Belgien och sist Nederländerna där den rinner alldeles intill gränsen till Tyskland; Memel, den tyska beteckningen för nedre delen av floden Njemen där den rann genom Ostpreussen, är sedan 1991 gränsflod mellan Litauen och den ryska exklaven Kaliningrad

1 kommentar :

  1. När jag efter en längre utlandsvistelse 2001 kom tillbaka till Sverige rördes jag av att se reportage i Rapport av invandrare som deltog i 6 juni firandet marscherande sida vid sida med skumma skinnskalliga typer. På trottoaren bredvid, som passiva åskådare, stod vad som ibland kallas ”etniska svenskar” och tittade på.

    Något stämmer inte. Inte alla invandrare vill behålla sin ”etnicitet”. Många vill bli svenskar, dvs som ”vem som helst”. Andra vill inte. Skälen varierar, men kanske kan detta förklara varför, enligt någon nylig undersökning, andelen invandrare som röstar på SD är lika stor som andelen ”etniska svenskar”?

    SvaraRadera

Bara signerade inlägg tas in.